Traff blink med «baklengs sommer»

Arbeid av Trigger Oslo

Sommerkampanjen fra alkovettorganisasjonen Av-og-til fikk særlig stor innvirkning på nordmenn som i sommerferien har drukket alkohol ukentlig eller oftere.

I en undersøkelse Av-og-til har fått utført etter at kampanjen gikk live i juni svarer hele 31 prosent i den nevnte gruppen ja på spørsmålet om kampanjen hadde innvirkning på deres egen drikking i årets sommerferie. Undersøkelsen viser også at 50 prosent av dem som drakk oftere enn ukentlig i forrige sommerferie er helt eller delvis enig i at kampanjen får dem til å reflektere over egen drikking.

Kampanjens grunnide var å utfordre publikum til å tenke over følgende: Hvordan vil vi at barna våre skal huske akkurat denne sommeren?

– Vi ville vise hvordan en tilsynelatende hyggelig sommer kan være vanskelig for barn som opplever at foreldrene prioriterer alkoholen fremfor dem. At såpass mange sier at kampanjen endret drikkevaner er viktig for barna som opplever at mamma eller pappa drikker for mye, sier Sigbjørn Pettersen Kiserud, prosjektleder i Av-og-til.

En historie i revers

I samarbeid med Fantefilm og regissør Rebecca Wirkola Kjellmann laget Trigger i år en litt annerledes kampanjefilm – en historie i revers. Den handler om en gutt som har opplevd en sommer hvor de voksne har drukket litt for mye alkohol. Filmen starter med gutten som omfavner læreren sin første skoledag etter ferien, og går derfra baklengs gjennom en sommer med ubehagelige opplevelser.

Til slutt ser man at ringeklokken ringer ut til sommerferie og alle barna løper glade ut av klasserommet, bortsett fra gutten som på forhånd vet hva sommeren kommer til å innebære.

– Vi ville minne folk på at man ikke får sommeren tilbake, og det gjør ikke barna våre heller. Vårt ønske med kampanjen er at når vi snart skriver 19. august og våre håpefulle møter opp til første time, så kan de spole sommeren tilbake og fortelle om drømmer og forventninger som gikk i oppfyllelse – fritt for den beske ettersmaken, sier Lene Lyck Fasting, konsulent i Trigger.

– Måtte legge hodene i bløt

Olina Søyland Bru i Trigger, en av kreatørene bak kampanjen, er veldig fornøyd med resultatet.

– Det var en morsom idéprosess og en ny og spennende erfaring å tenke manus og filmopptak i revers, hvor vi måtte legge hodene litt i bløt for å se for oss hvordan ting ville se ut baklengs og hva som ville skape overraskende og emosjonelle scener.

Tidligere har Av-og-til brukt VR-film («Filmen du vil ut av») for å formidle barns opplevelse av og perspektiv på å ha voksne som drikker rundt seg.

Den unge og lovende regissøren Rebecca Wirkola Kjellmann har også latt seg engasjere; – Når jeg tidligere har sett Av-og-til sine filmer har det ofte gitt meg en støkk i magen, og det var spennende å selv jobbe med å belyse deres budskap på en enda mer subtil måte, denne gangen baklengs.

– Vi har fått utforske mange ulike fortellergrep sammen med Av-og-til de siste årene. Ekstra sterkt er det selvsagt når vi ser at en så stor andel av en målgruppe vi virkelig trenger å treffe også har latt seg påvirke, sier rådgiver Lene Lyck Fasting i Trigger.

I skrivende stund har filmen hatt en rekkevidde på over 1 millioner visninger og fått nærmere 20.000 reaksjoner på Facebook.

 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.