TRY satser på humor for å lokke folk til valgurnene

Et fiktivt call senter, et esel og en solid dæsj humor er noen av hovedingrediensene i KS sin nye kampanje for bruk av stemmeretten.

– Demokratiets legitimitet hviler på høy valgdeltakelse. Hvis du ikke bruker stemmeretten din, gir du indirekte makt til andre, sier kommunikasjonsdirektør Liv Merete Wiker i KS.

I kampanjen går KS utradisjonelt til verks for å få frem at det å ikke bruke stemmeretten har konsekvenser.

Tydelig budskap

KS ønsker å bidra til økt valgdeltakelse og går nå i gang med en kampanje som skal vare frem til 09. september.

Kampanjen er gjort tilgjengelig for alle landets kommuner og fylker slik at de selv kan øke engasjement rundt lokalvalget.

Humor har vært viktig i utformingen av kampanjen. Innholdet lages i forskjellige versjoner, med Facebook og Snapchat som hovedkanaler.

– Vi har laget en kampanje som er ganske unik fra KS sin side. Det er en del snutter som bør få folk til å trekke på smilebåndet og uttakene er mindre tradisjonelle enn det som er gjort tidligere. Vi vil rose KS for å tro på denne ideen og ta i bruk humor som verktøy, sier rådgiver Robin Krüger i TRY Råd.

Det kreative teamet ved Even Moseng og Kenneth Lamond mener også at humorgrepet er med på å formidle et noe tyngre tema som stemmerett også kan være.

– Vi tror at filmene er med på å vekke målgruppen på en underholdende og engasjerende måte også er det ekstra fint at vi kan få være med på å ta en del av borgerplikten enda litt mer ut. Det er jo viktig at folk stemmer.

Det er Tangrystan som står bak produksjonen med Trond Fausa Aurvåg på regi.