Den usynlige byrden

Unicef og skolesekkprodusenten Beckmann lanserer «Den usynlige skolesekken».

En av fem barn blir utsatt for vold, seksuelle overgrep eller omsorgssvikt i løpet av oppveksten. Mange av disse barna bærer på en usynlig byrde, som er vanskelig å se. Fordi vi er en velferdsstat er det også lett å se en annen vei: «Andre tar seg sikkert av det, dette er ikke mitt bord.»

Unicef jobber for barns rettigheter, også her i Norge. For at disse barna skulle bli sett, lanserte de og Beckmann en symbolsk sekk: «Den usynlige skolesekken»

Se casefilmen her, saken fortsetter under:

Se produktfilmen her, saken fortsetter under:

– Et sterkt virkemiddel

– Tante Randi kom til oss med forslag til løsning på en stadig tilbakevendende utfordring: Hvordan kommunisere om vold og overgrep på en måte som gjør at voksne ser at barn har det vondt, og handler til det beste for barnet? Den usynlige skolesekken ble et sterkt og tydelig symbol, som gav oss mulighet til å snakke om et krevende tema på en ny måte. Ideen om å plassere sekken hos Beckmann, rett foran nesa på småbarnsforeldre – var et sterkt virkemiddel. Den første skolesekken er noe foreldre, forståelig nok, er veldig opptatt av. Og pakke budskapet inn i en sekk i Norli sine butikker og nettbutikken til Beckmann, var med å gi foreldre verktøy de trenger for å se og møte barn som har det vanskelig. Og når er det man virkelig ser barn? Jo, første skoledag da alle står oppstilt foran skolen, sammen med sitt eget barn, sier Kristin Oudmayer, Direktør for Barns Rettigheter og Bærekraft i UNICEF Norge.

Med over 85 prosent markedsandel er Beckman Norges største produsent av skolesekker, nesten fire av fem barn bærer en sekk med det merket i dag.

– I løpet av sommeren er det mange tusen som besøker våre nettsider. Her sitter ofte foreldre og barn sammen og kikker. Da Tante Randi presenterte en idé hvor vi kunne bidra til å hjelpe barn, ved vår tilstedeværelse hos norske småbarnsforeldre, tok det ikke lang tid å bestemme seg. Vi la opp produktet, den usynlige skolesekken, blant våre mest populære sekker i nettbutikken. Vi tok også ned mange av sekkene våre hos Norli, så det hang igjen usynlige sekker, der småbarnsforeldre går for å kjøpe den første skolesekken. Dette samarbeidet mellom oss, Unicef og Tante Randi, har vært utrolig meningsfylt og fruktbart, såpass så at vi planlegger å ta ideen om den usynlige skolesekken til flere markeder, der vi kan bidra til å hjelpe flere barn, sier administrerende direktør Ole Falk Hansen i Beckmann.

– Overveldende

Mange bidro til at den usynlige skolesekken skulle bli høyst synlig rett før skolestart i august.

– Vi visste at vi hadde en viktig idé da Unicef måtte omorganisere seg internt for å sette den til live. Beckmann gjorde stor innsats, endret sortiment og ga plass til denne sekken, og viste helt fantastisk engasjement. Pål Laukli hos Tinagent kastet seg rundt og laget en veldig fin «produktfilm» med en liten gutt som forteller om alle fordelene ved sekken. Pål Tømmerhoel i GoodWill gjorde en helt utrolig innsats med å sørge for at pressen plukket opp denne kampanjen. Det var overveldende for en Tante at så mange bød på sin tid for å sette dette til livet, og vi er evig takknemlige for det, avslutter kreativ leder Tore Woll i Tante Randi.