Se helheten i detaljene

Arbeid av POL

PWC gir seg ikke før de ser hele bildet.

I vår ønsket PWC seg ett nytt bannerkonsept som skulle kunne brukes om og om igjen. Det skulle representere alt det PWC gjør for kundene sine. Henrik Haakestad Lervold, Head of marketing and communication i PwC, oppsummerte det som at «man hjelper kunder med å sette sammen klossene riktig, slik at man blir bedre rustet som bedrift. Uavhengig om det er konsulentavdelingen, regnskapsavdelingen, revisoravdelignen eller advokatavdelingen du trenger hjelp fra.»

Innsikten var at de fleste som sitter i lederstillinger og som trenger hjelp med å få oversikt over bedriften sin, sitter mange timer av dagen sin i Excel-ark. Og når man ser ting helt på kloss hold er det jo vanskelig å se helheten. 

– Vi representerer en bransje hvor aktørene er ganske like med tanke på bransjekunnskap, men det som er viktig er å jobbe med folk som vil litt mer og de som evner å se helhet i detaljene. Alt for ofte opplever vi at man blir for silo- og detaljfokusert og ikke evner å løfte blikket, sier Lervold. 

Hyller alle som jobber med tall

– Vi sitter alle på mye av den samme kunnskapen og innsikten, men det som avgjør er hvordan du setter den kunnskapen i sammenheng. Evne til å se helhet i små detaljer. Skille viktig fra uviktig. Det handler om kompetanse, som er kunnskap applisert på situasjon og relasjon. Med denne reklamekampanjen ønsker vi å hylle alle de som jobber med tall og Excel. Vi ville vise at Excel er kunst og at for å finne gull så må du grave i grusen. Og dersom du vil finne de beste rådene, må du grave i tall. Og selve gravingen kan og vil bli erstattet av AI og roboter, men hvordan du skal bruke tallmaterialet, ja, det krever lang erfaring og kompetanse. Det krever menneskelig involvering og her vil jeg si vi er ganske unikt gode, fortsetter Lervold. 

Bannerne har også fungert som korte filmer på Facebook og Linked-In rettet mot bedriftsledere i mellomstore og store bedrifter. I tillegg har de rullet over de store digitale utendørs-boardsene på Gardemoen og flytoget, samt som print i D2.

– Vi opplever en unison tommel opp fra ansatte internt og når vi ser på tilbakemeldinger fra marked så langt så har vi evnet å lage en strek og en kommunikasjon som skiller seg positivt ut. Jeg gleder meg til å se resultatene fra kampanjemålingen, sier Lervold. 

– Kjempegøyal jobb

– Dette var en kjempegøyal jobb og første gang vi har blitt utfordret på Excel-animasjon, sier Ole Magnus Saxegård i Animasjonsdepartementet. 

– Utfordringen her var først og fremst å vise tydelig at vi her så på et Excel-ark, men samtidig kunne tyde animasjonen og ha god nok oppløsning på bildene uten at de ble for abstrakte. Ellers var det mange timer med teknisk knot, dessverre uten at jeg har blitt så mye bedre i matematiske formler, fortsetter han. 

 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.