Det skjedde i de dager …

… at det gikk ut et postbud fra Keiser Augustus. Årets julekampanje fra Posten er signert POL, som har laget en litt ny vri på juleevangeliet.

95188 c7c62 original

– Målet med julekampanjen er å skape oppmerksomhet rundt Posten på en varm, humoristisk og overraskende måte, i en tid der postbud landet rundt står på for å gjøre førjulstiden enklere for folk, sier markedssjef Monica Solberg i Posten og Bring.

«Det er sikkert postmannen sin»


Vi som bor i Norge kjenner juleevangeliet helt fra barndommen. Vi har vokst opp med den historien som en del av vår juletradisjon. Mange av oss forbinder også̊ jula med Posten; julekort til fjern og nær, eller en pakke på Posten fra en man har kjær. I tillegg kjenner flere igjen den gamle vandrehistorien om at «det er sikkert postmannen sin». Hva om vi kombinerer disse?

– Da vi fikk i oppgave å lage en julekampanje for Posten, tok vi tak i den mest fortalte julefortellingen av dem alle. Men det er jo litt rart det der med jomfrufødselen …? Derfor gikk det opp et lys for oss da vi leste første setning i juleevangeliet hvor det står at det ble sendt ut bud fra Keiser Augustus, det må jo ha vært postbudet!, sier tekstforfatter Rikke Sofie Jacobsen i POL.

– Da vi fikk presentert ideen fra reklamebyrået vårt synes vi historien var veldig morsom. Tanken om at et postbud kunne være faren til Jesus var så overraskende, at den vekket spontan latter. Den opplevelsen fikk vi veldig lyst til å dele med flere, avslutter Solberg.

Premiere fredag

Kampanjen, som har premiere fredag 22. november, består av en rekke elementer. Hovedfilmene vil gå på TV og kino, samt i egne kanaler på nettet. I tillegg er det produsert eget innhold til sosiale medier, digitale boards og annonser. Filmene er produsert av Einar Film og regissert av Filip Nilsson.