Kulturrådet har valgt Bleed som sitt nye designbyrå, etter en konkurranse der mer enn tyve byråmiljøer deltok. Første resultat av samarbeidet er publikasjonene til «Nordic Dialogues»- konferansen, som gikk av stabelen 2.-3. desember.
– Dette første prosjektet har vært hektisk og lærerikt. Vi har prøvd å brekke om tre år med research og materiale til interessante og tilgjengelige fysiske produkter. Disse prosjektene har gått parallelt og har dermed fått spillerom til å utfordre og informere hverandre, sier William Stormdal, seniordesigner i Bleed.
Et av konferansens hovedverk er bokantologien «Actualise Utopia – An anthology about racial barriers in structures of the Nordic Arts field.» En publikasjon fylt med figurer innenfor det nordiske kulturfelt, og deres møte med institusjonell rasisme og underrepresentasjon.
– Kulturrådet er en av Kultur-Norges viktigste institusjoner og en drømmekunde for ethvert faginteressert designmiljø. Vi er allerede i gang med flere prosjekter og gleder oss til veien videre, sier partner og kreativ leder i Bleed, Svein Haakon Lia.
Kulturrådet gir tilskudd til kunst og kultur over hele landet, er en pådriver for nye kunst- og kulturprosjekter, driver utviklingsarbeid og er rådgiver for staten i kulturspørsmål. Rådets logo og visuelle profil ble laget av Bleed i 2012.
– Vi er veldig fornøyd med å få Bleed som en partner på design og grafiske tjenester. De har et sterkt og kreativt fagmiljø som vi ser frem til å samarbeide tett med, sier kommunikasjonsdirektør i Kulturrådet, Annelene Foss Svingen.