Én av tre forstår ikke kommunale brev

Arbeid av Kitchen Reklamebyrå

Det er et demokratisk problem at så mange som én av tre ikke forstår innholdet i offentlige kommunikasjon.

– Du er ikke dum eller alene om å ikke forstå. Det er leit er at folk kan havne på siden av samfunnet som følge av dårlig språk, sier Caroline Weseth, kreatør i Kitchen Reklamebyrå. 

– Dette koster samfunnet store summer og skaper dobbeltarbeid for alle parter, sier Anna Holm Vågsland i KS. 

KS har ansvar for program for klart språk i kommunesektoren, og jobber for at offentlig kommunikasjon skal bli lettere å forstå. I samarbeid med Kitchen Reklamebyrå har de nå lansert en kampanje som belyser problemet. Vi møter Geir, Egil og Solveig, som på hver sin måte står på siden av samfunnet fordi de ikke forsto innholdet i kommunens brev. 

Språk kan inkludere

– Mottakere av offentlige brev kan kreve klart språk, sånn at vi forstår. Det har vært viktig for oss å få frem, sier Benedicte Killi, kreatør i Kitchen Reklamebyrå. 

– Hvis språk kan ekskludere, kan det også inkludere. Derfor kan vi hevde at klart språk er lik et inkluderende samfunn, påpeker Killi. 

Lun humor


– Vi har brukt overdrivelser og komiske situasjoner for å illustrere hvordan vanskelig språk kan virke i ytterste konsekvens, sier Weseth og Killi.  

Det var viktig for oss å finne en regissør som forsto hvor vi ville, og som klarer å jobbe med nedpå «humre-humor». Det fant vi i Mattis Goksøyr hos Willy Nikkers. Han er superflink på å få til fin-tuningen som trengs for at vi skal få medfølelse, men også tillate oss å le av karakterene.

 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.