Appear.in blir Whereby med hjelp fra Heydays

Arbeid av Heydays

Byrået redesigner den norske videomøte-tjenesten med fokus på menneskelige behov.

Videomøte-tjenesten Appear.in mistet i 2019 rettighetene til navnet sitt, og et nytt navn, Whereby, ble utviklet av SF-baserte A Hundred Monkeys. Prosessen ble samtidig en katalysator for å redefinere merkevaren. Heydays ble valgt til å utarbeide ny merkevarestrategi, visuell identitet og tjenestedesign.

Whereby-teamet er spredt over 12 lokasjoner, men jobber likevel side om side hver dag. Noen bor i store byer, andre bor i mindre byer. Hvis noen bestemmer seg for å flytte, flytter jobben med dem.

– Whereby tror at økt fleksibilitet i arbeidslivet fundamentalt vil endre samfunnet vårt til det bedre. Det var denne internkulturen som dannet utgangspunkt for arbeidet vårt, sier Stein Haugen, Design Director i Heydays.

– Som samfunn har vi skapt en idé om at vi bør jobbe hele tiden. Ikke bare gjør det oss stressa  – i jakten på effektivitet mister vi rom til å reflektere, puste og vokse. Å bli utbrent, samtidig som vi fortsetter å jobbe, har blitt blant våre største styrker.

Ved å sette menneskelige behov i sentrum, oppfordrer den nye merkevaren oss til å forme arbeidet rundt det livet vi faktisk ønsker å leve.

I kommunikasjonen promoterer Whereby bedre balanse gjennom sunn arbeidskultur. Whereby ønsker å vise både arbeidstakere og arbeidsgivere at det finnes bedre måter å forme arbeidet, og dermed livet, på.

Den nye visuelle identiteten illustrerer dette gjennom en drømmeaktig jakt på frihet. Typografi, farger, illustrasjon og tone of voice løfter fram det poetiske i det nye navnet. Det er en utforskende, men samtidig ettertenksom verden. Den ønsker ikke å vise deg svaret, men heller å inspirere deg til å søke din egen vei.

Se prosjektet på Heydays' sider eller les mer fra Wherebys perspektiv her.

Illustrasjon: Icinori
Typografi: David Jonathan Ross

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.