Bakgrunn
Videomøte-tjenesten Appear.in mistet i 2019 rettighetene til navnet sitt, og et nytt navn, Whereby, ble utviklet av SF-baserte A Hundred Monkeys. Prosessen ble samtidig en katalysator for å redefinere merkevaren. Heydays ble valgt til å utarbeide ny merkevarestrategi, visuell identitet og tjenestedesign.
Whereby-teamet er spredt over 12 lokasjoner, men jobber likevel side om side hver dag. Noen bor i store byer, andre bor i mindre byer. Hvis noen bestemmer seg for å flytte, flytter jobben med dem.
– Whereby tror at økt fleksibilitet i arbeidslivet fundamentalt vil endre samfunnet vårt til det bedre. Det var denne internkulturen som dannet utgangspunkt for arbeidet vårt, sier Stein Haugen, Design Director i Heydays.
– Som samfunn har vi skapt en idé om at vi bør jobbe hele tiden. Ikke bare gjør det oss stressa – i jakten på effektivitet mister vi rom til å reflektere, puste og vokse. Å bli utbrent, samtidig som vi fortsetter å jobbe, har blitt blant våre største styrker.
Løsning
Ved å sette menneskelige behov i sentrum, oppfordrer den nye merkevaren oss til å forme arbeidet rundt det livet vi faktisk ønsker å leve.
I kommunikasjonen promoterer Whereby bedre balanse gjennom sunn arbeidskultur. Whereby ønsker å vise både arbeidstakere og arbeidsgivere at det finnes bedre måter å forme arbeidet, og dermed livet, på.
Den nye visuelle identiteten illustrerer dette gjennom en drømmeaktig jakt på frihet. Typografi, farger, illustrasjon og tone of voice løfter fram det poetiske i det nye navnet. Det er en utforskende, men samtidig ettertenksom verden. Den ønsker ikke å vise deg svaret, men heller å inspirere deg til å søke din egen vei.
Se prosjektet på Heydays' sider eller les mer fra Wherebys perspektiv her.
Illustrasjon: Icinori
Typografi: David Jonathan Ross
Involverte byråer
Heydays