Appear.in blir Whereby med hjelp fra Heydays

Byrået redesigner den norske videomøte-tjenesten med fokus på menneskelige behov.

95779 8930d original
95783 51d51 original
95776 9c9fa original
95778 e7ad9 original
95788 236d6 original
95789 74c3b original
95777 4295b original
95790 4b03a original
95781 71628 original
95784 2f190 original
95787 798ca original
95782 2cd7c original
95785 c1a19 original

Bakgrunn

Videomøte-tjenesten Appear.in mistet i 2019 rettighetene til navnet sitt, og et nytt navn, Whereby, ble utviklet av SF-baserte A Hundred Monkeys. Prosessen ble samtidig en katalysator for å redefinere merkevaren. Heydays ble valgt til å utarbeide ny merkevarestrategi, visuell identitet og tjenestedesign.

Whereby-teamet er spredt over 12 lokasjoner, men jobber likevel side om side hver dag. Noen bor i store byer, andre bor i mindre byer. Hvis noen bestemmer seg for å flytte, flytter jobben med dem.

– Whereby tror at økt fleksibilitet i arbeidslivet fundamentalt vil endre samfunnet vårt til det bedre. Det var denne internkulturen som dannet utgangspunkt for arbeidet vårt, sier Stein Haugen, Design Director i Heydays.

– Som samfunn har vi skapt en idé om at vi bør jobbe hele tiden. Ikke bare gjør det oss stressa – i jakten på effektivitet mister vi rom til å reflektere, puste og vokse. Å bli utbrent, samtidig som vi fortsetter å jobbe, har blitt blant våre største styrker.

Https s3 eu west 1 amazonaws com grafill files images visuelt 2020 1 1 10400 Whereby 6 tall
Https s3 eu west 1 amazonaws com grafill files images visuelt 2020 1 1 10400 Whereby 7 tall

Løsning

Ved å sette menneskelige behov i sentrum, oppfordrer den nye merkevaren oss til å forme arbeidet rundt det livet vi faktisk ønsker å leve.

I kommunikasjonen promoterer Whereby bedre balanse gjennom sunn arbeidskultur. Whereby ønsker å vise både arbeidstakere og arbeidsgivere at det finnes bedre måter å forme arbeidet, og dermed livet, på.

Den nye visuelle identiteten illustrerer dette gjennom en drømmeaktig jakt på frihet. Typografi, farger, illustrasjon og tone of voice løfter fram det poetiske i det nye navnet. Det er en utforskende, men samtidig ettertenksom verden. Den ønsker ikke å vise deg svaret, men heller å inspirere deg til å søke din egen vei.

Se prosjektet på Heydays' sider eller les mer fra Wherebys perspektiv her.

Illustrasjon: Icinori
Typografi: David Jonathan Ross

95777 4295b original
95780 62825 original
95786 cac82 original

Involverte byråer

92392 d0313 original

Heydays