Fikk TV-seere til å speide etter sponsor

Arbeid av JCP PRAD

OBOS og JCP skapte Norges største merkevare-hit på TikTok og engasjerte tusenvis av sofasittere.

Da Ski Tour-sponsor OBOS og JCP plasserte ut sine maskoter langs løypa for å heie frem de norske og svenske skiheltene, visste de ikke at de samtidig skapte Norges største merkevare-hit på TikTok og engasjerte tusenvis av sofasittere.

Gjennom Ski Tour, ble maskotene utplassert ulike steder langs løypene. TV-seerne ble invitert til å finne maskotene og om de klarte å se hva de gjorde de ulike dagene, kunne de vinne 100.000 kroner. Engasjementet har vært stort og maskotene fikk blant annet sin egen konto på TikTok, en av verdens mest populære mobilapper. Her har maskotenes noe utradisjonelle måter å heie på ført til over 2,9 millioner seere på én av videoene (du kan også se filmen nederst i saken).

– Det er alltid en å risiko å prøve noe som aldri er gjort før, men desto artigere når det blir en suksess. At OBOS sammen med JCP har klart å skape en snakkis av en konkurranse er veldig gøy. Både svenske og norske TV-seere har gitt en tilbakemelding om at dette engasjerte, barn og voksne gledet seg til å se hva maskotene fant, sier Hege Asplund, sponsorrådgiver i OBOS.

Jakten på sponsor-maskotene

JCP Event og JCP PRAD hadde oppgaven med å aktivere OBOS sitt sponsorat henholdsvis fysisk langs løypa og i sosiale medier. I tillegg til et stort engasjement på Facebook, ble det tett opp mot gjennomføringen tatt et valg om at maskotene kunne være en god måte å aktivere OBOS på TikTok.

– Vi hadde lyst til å snu litt på den tradisjonelle måten å sponse en TV-sending på og få folk til å faktisk lete etter sponsoren i løypa, sier kreatørteamet Victoria Allan og Christian Kruse, og fortsetter.  – Vi vet at de fleste sitter med mobilen i hånden når de ser på TV. Derfor ville vi lage en sosiale medier-konkurranse der du måtte følge med på TV-sendingen for å delta.

Frie TikTok-tøyler

JCP sendte en av sine yngste ansatte ut i løypa med frie TikTok-tøyler. Vidar Windsland er svært fornøyd etter en uke langs skisporet: – Jeg tror noe av grunnen til at vi lykkes var friheten til å lage innhold fra ekte situasjoner som oppstod der og da på turneen, slik som det er ment at innhold på TikTok skal lages.

JCP-teamet bak kampanjen er det samme som i fjor vant gull i Sabre Awards og BEA World Awards for OBOS' sponsoraktivering under Oslo Sommertid.

– Vi har knekket en kode når det gjelder samspillet mellom sosiale kanaler og aktivering via events og har et byrå som er godt rigget for nettopp denne type oppdrag, avslutter konsulent Kim Reksten Grønneberg i JCP PRAD.

Her kan du se samtlige av TikTok-filmene som ble laget. 

Her ser du filmen som fikk over 2,9 millioner seere:

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.