Har laget en caps verden aldri har sett maken til

Arbeid av JCP PRAD

Har du lurt på hvordan verdens mest eksklusive cap vil se ut? La oss presentere Varsity Vicuña, en caps så eksklusiv at den ikke engang har en prislapp.

Cap-merket Varsity Headwear, grunnlagt av to brødre fra Oslo, er kjent for å eksperimentere med materialer, stoffer og designdetaljer. Merket setter sin ære i den høye kvaliteten på produktene og er opptatt av å lage capser som varer lenge.

Varsitys designteam reiser verden rundt på jakt etter nye stoffer. På en av disse turene kom de over eksklusiv ull fra lama-arten Vicuña og kunne ikke motstå utfordringen med å prøve å lage en caps verden aldri har sett maken til.

– Det har vært en skikkelig utfordring, sier Sebastian Adams, grunnlegger og designsjef i Varsity Headwear. – Vi har jobbet med et materiale som er veldig ulikt fra det vi er vant til, og for å ha full kontroll over alle detaljer, har vi sydd capsen i studioet vårt i Oslo. Vi jobber med kontinuerlig forbedring som mål og dette prosjektet har virkelig utfordret oss på alle områder. Produksjonsprosessen er et bevis på hvor viktig kvalitet er for oss og arbeidet med denne capsen har gitt oss mange spennende ideer til vår øvrige produksjon.

Et svært sjeldent stoff

Vicuña ull er hår samlet fra Vicuña, en nær slektning av lamaen som lever i Andes-fjellene i Sør- Amerika. I Inca-riket var ullen forbeholdt de kongelige, og dyrene regnes som hellige i hjemlandet Peru. Vicuña-ullen kan ikke dyrkes kommersielt og kan bare klippes hvert tredje år under den tradisjonelle festivalen kjent som «Chaccu». Vicuña-ullens ekstreme varmeisolering, letthet og mykhet får selv et eksklusivt materiale som Kashmir til å føles ubehandlet.

– Vicuña-ullen er svært vanskelig å jobbe med på grunn av at den er så delikat, sier Adams.

– Hvert hår måler bare 12 mikrometer i diameter; til sammenligning er diameteren til et menneskehår omtrent 50 mikron. Dette gjør ullen vanskelig å forme. I tillegg er prisen på materialet svært høy, så det var lite rom for prøving og feiling, noe som gjorde prosjektet ekstra spennende».

The Varsity Vicuña

I produksjonsprosessen har Varsity jobbet nitid med alle detaljene til Vicuña-capsen og det er ikke spart på noen ting. Merkets justerbare signaturstropp er normalt laget av vevd nylon og rustfritt stål, men i tilfellet Vicuña er den laget av norsk lakseskinn. Logoemblemet på baksiden av capsen er i solid gull, håndlaget og produsert i Norge.

– Vi er veldig stolte av å være en norsk merkevare. Å bruke norske materialer som detaljer i dette prosjektet føltes veldig riktig og fungerer svært godt sammen med Vicuña, sier Adams.

Det er også viktig at capsen blir tatt godt vare på og presentert på en eksklusiv måte. Visningsboksen er derfor blitt håndlaget i Italia, av et selskap som spesialiserer seg på å lage etuier til jakthagler. Boksen er produsert i et svært mykt skinn med høy italiensk håndverkskvalitet.

Inne i boksen hviler capsen på et stativ i sedertre, som er polert av Sebastian Adams selv. Stativet har de samme egenskapene som du finner i tradisjonelle skogtrær.

– Vi har jobbet med dette prosjektet i over et halvt år og er svært stolte av Vicuña-capsen. Arbeidet har handlet like mye om prosessen som resultatet, og fokuset på kvalitet i alle ledd er noe som virkelig reflekterer det vi tror på som merkevare. Vi er nå klare til å vise frem capsen for verden og kan ikke vente med å høre hva folk syns, sier Adams.

Kanskje verdens mest eksklusive caps

Muligheten for å selge capsen til en rekordhøy pris har ikke vært den primære drivkraften for Adams- brødrene i Vicuña-prosjektet. De har ikke satt en utsalgspris på capsen, da de primært ønsker å bruke den som en introduksjon til filosofien bak merkevaren. Imidlertid kommer de ikke til å akseptere et tilbud under produksjonskostnaden estimert til 10.000 amerikanske dollar, noe som gjør capsen til en av verdens dyreste.

– Vi har ikke laget Varsity Vicuña for den potensielle fortjenesten, sier Alexander Adams medgründer og markedsansvarlig for Varsity Headwear. – Vi laget capsen først og fremst for å utfordre oss selv, og se om vi kunne lage et unikt produkt ut av et av de mest eksklusive materialene i verden. For oss handler det om å vise fram hvor viktig håndverk av høy kvalitet egentlig er. Vi lever i en verden preget av «fast fashion», men Varsity Headwear er et «slow fashion»-merke, og vi tror på å lage produkter som treffer tidsånden, men som fremdeles er tidløse og varige. Vi planlegger å bruke Vicuña-capsen som et bevis på vår merkefilosofi, men hvis noen virkelig ønsker å kjøpe den er de selvfølgelig veldig velkomne til å ta kontakt, avslutter Adams.

Resultater

Lyktes vi med målet om å få oppmerksomhet rundt dette unike prosjektet fra lille Norge?

Det gjorde vi absolutt. Som en sjelden ære for små nisjeprodusenter, ble Varsity Headwear omtalt i Robb Report, en av verdens fremtredende motepublikasjoner med kryssutgivelse til Yahoo, og nådde over 24 millioner mennesker. Som et resultat bestilte den kjente amerikanske TV-showet Saturday Night Live ett eksemplar av hver Varsity-cap noensinne.

Den internasjonale oppmerksomheten ble selvfølgelig lagt merke til av lokal presse, som umiddelbart omtalte Varsity Vicuña på E24, Nettavisen og i VG.

Varsity Vicuña-prosjektet har, i perioden for prosjektet, økt salget med 20 prosent for andre capsprodukter. Og viktigst av alt; Prosjekter har vært en viktig bidragsyter i dialogen med noen av verdens mest luksuriøse forhandlere, noe som resulterte i en nylig signert avtale med luksusdetaljdestinasjonen Bergdorf Goodman.

 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.