– Snakk med meg, jeg bryr meg!

Bleed har utviklet konsept og visuell identitet for kampanjen #StrongNotSilent for Mental Helse og Torp & Co Klinikken.

96279 989df original
96280 c5baa original
96281 7eaef original

– Hver uke tar mer enn ni menn sitt eget liv i Norge. Flertallet av disse har ikke vært i kontakt med hjelpeapparatet. Idéer rundt hva det vil si å være en sterk mann, skammen og stigmatiseringene forbundet med psykiske helseproblemer, og mangel på at menn snakker sammen, bidrar alle til at mange menn lider i stillhet. Vi kan ikke sitte stille å se på en slik utvikling, sier initiativtaker Christian Torp i Torp & Co Klinikken.

#StrongNotSilent er et samarbeid mellom Mental Helse og Torp & Co, etter inspirasjon fra en britisk kampanje om samme tematikk. Målet er å sette fokus på menns mentale helse og at mange menn sliter psykisk, uten å be om hjelp.

– Det hele startet da en klient knakk sammen på benken og fortalte han ville begå selvmord, da skjønte vi at noe mer måtte gjøres. Det snakkes alt for lite om følelser og hvordan vi har det. Vi må tørre å ta den vanskelige samtalen, snakke om selvmord og selvmordstanker. Enten til familie og venner eller oppsøke profesjonell hjelp, sier Torp.

Bleed har utviklet visuell identitet og konsept, og fått hjelp av produksjonsmiljøet Red Ant til å lage kampanjefilm.

– Det har vært et svært engasjerende prosjekt, hvor vi håper at resultatet blir at menn åpner seg mer for å snakke om hvordan man egentlig har det. Spenningen i produksjonen, og ved filmopptak, har virkelig har vært tungt å være oppi, både for kunde og oss på byråsiden, men vi er superglade for å kunne være med på en så bra sak. I løpet av kampanjens første helg har vi passert 70.000 eksponeringer på Instagram alene, og det er vi veldig fornøyde med, sier kreativ leder Dag Solhaug Laska i Bleed.

strongnotsilent.no