«Don’t leave Norway behind»

I sommer har Avinor hatt et særlig fokus på utenlandske turister, og utviklet sesongens mørkeste kampanje.

Avinor DLNB Toppbilde

Under paraplyen «Don’t leave Norway behind» vil Avinor minne reisende på at flyplassen er siste sjanse for å ta med seg mote og design fra et land som ikke ligner noe annet. For å skape en ramme rundt norske merkevarer benytter selskapet uttrykk fra en av Norges definitivt største kulturelle eksportvarer – svartmetall.

Mindre nasjonalromantisk dvale

For enkelte kan kampanjen kanskje virke mindre lystig enn forventet på vei til eller hjem fra sommerferien, men skal i følge Silke Salbert, markedsdirektør i Avinor, vekke de reisende fra sommerdvalen og bryte forventningene de har til kommunikasjon på flyplassene.

– Norge blir i mange sammenhenger fremstilt utelukkende med bilder av vakker natur, dype fjorder, høye fjell og midnattssol, men landet har jo så mye mer å by på. I vårt arbeid med å fremme norske merkevarer har vi vært opptatt av å finne nye interessante tilnærminger, forteller Salbert.

1 DLNB Dame
2 DLNB Mann
3 DLNB Kvinne 2

Hun mener svartmetall er et fenomen som stadig flere utenfor Norge kjenner til, samtidig som det har blitt en viktig del av Norges kultureksport. Samtidig ser hun en sammenheng der mye av norsk mote og design, som mørk metall, er inspirert av eventyr, natur og kontrasten mellom lyse somre og mørke vintre.

Samarbeid med aktører i miljøet

Knowit Experience har utviklet kampanjen for Avinor. Kampanjepakken består av en rekke ulike elementer. Blant annet er det etablert et eget showroom med norsk mote og design. Her har det også har blitt avholdt akustiske fremføringer av norsk svartmetall av størrelser som Geir Bratland, keyboardist i legendariske Dimmu Borgir. Yngre reisende har også fått ansiktsmaling – denne gangen med en ny, mørkere vri.

Byrået melder at kampanjen har skapt bra med engasjement. I all hovedsak positivt. Ikke minst da Scott Ian, frontfigur i thrash metal-bandet Anthrax, postet om kampanjen på sin vei gjennom Oslo lufthavn.

– Dette har vært en utrolig spennende reise! Avinor er en tøff kunde som hele tiden utfordrer oss. De likte godt ideen om å benytte dette særegne norske kulturfenomenet, og siden har vi jobbet mye med å finne riktig tone og balanse i budskapet. Derfor er deler av kampanjen også blitt utviklet sammen med aktører i black metal-miljøet, forteller May Linn Michaelsen, kreatør i Knowit Experience.

4 Printannonse DLNB helside
5 Mannekeng sminke
6 Sminkestasjon barn

Involverte byråer

KX Favikon Neg
Knowit Experience
M

Morten Varhaug

Planner

T

Torgeir Hjetland

Designer

K

Kine Mentzoni

Designer

N

Nils-Johan Lund

Motion Designer

B

Borgild-Lovise Feet

Medierådgiver

Andre involverte

S

Silke Salbert

Ansvarlig hos kunde

I

Ingvild Bergsaker

Ansvarlig hos kunde

S

Steffen Sundt

Ansvarlig hos kunde