Ny visuell identitet for Geilo
Fjellbygda Geilo har nå fått ny visuell drakt og merkevarestrategi.
Aktuelt byrå
Kreator / Kaos
Geilo er en av de største pionerene innen reiseliv og skiturisme i Norge. Helt siden 1880-tallet har høyfjellsdestinasjonen vært et førstevalg for reisende fra inn- og utland. Fjellbygda Geilo har nå fått ny visuell drakt og merkevarestrategi i et stilrent, klassisk og tidløst design. Arbeidet er utført av designbyrået Kreator, i tett samarbeid med oppdragsgiver Visit Geilo.
Stolt, positiv, ekte, lidenskapelig og aktiv
Den nye visuelle profilen til Geilo bygger blant annet på verdiord som stolt, positiv, ekte, lidenskapelig og aktiv. Geilo er en moderne høyfjellsdestinasjon med en stolt og klassisk historie i bunn. Tradisjoner står sterkt i fjellbygda, særlig den norske turistarven. I dag finner man et tett og gjestfritt samfunn og et rikt og variert tilbud samlet på ett sted. Innbyggerne deler gledelig sin lidenskap og stolthet i det fjellbygda har å by på med besøkende og andre.
– Vi vil legge til rette for gode møter og opplevelser mellom mennesker på fjellfolkets eget hjemsted. På denne måten skaper vi et levende samfunn der gjesten er i fokus, forteller reiselivssjef Lillvi W. Hole
Arv og innovasjon
Inspirert av både tidlig 1900-talls typografi, knickers, vinterstrikk og tradisjonelle tøymerker – mikset med en god dose moderne design, har Geilo fått en visuell identitet som er både inkluderende, tidløs og oser av destinasjonens DNA.
– Vi er svært tilfreds med den nye profilen. Vi håper folket vil lære å kjenne det nye uttrykket og følelsen vi nå skaper av vår kjærlighet til Geilo, sier Lillvi W. Hole.
Tydelig og leken logo
Geilos logo er tydelig, enkel og tidløs. Typografien har tydelige referanser til typografi fra tidlig 1900-tall. I en tid der Bergensbanen ble bygd og reiselivet skjøt fart på Geilo. Balansert mot det moderne knytter den sammen historie og innovasjon på en fin måte. Streken har også klare referanser til Geilos landemerke, Hallingskarvet.
– I tillegg finnes en leken, animert sekundærlogo, som vekker oppmerksomhet og representerer kjerneverdien «aktiv», forteller Mari Söderholm, art director i Kreator.
Naturlig, personlig og moderne
Fargepaletten er jordnær, og hentet fra Geilos natur, året rundt. De gir et beroligende kvalitetsinntrykk, krydret med spreke og friske innslag. Bildemaneren har et todelt fokus. På den ene siden får vi ta del i foto av opplevelsene gjennom betrakteren selv (Point-of-view). Dette skaper et personlig, lidenskapelig og autentisk uttrykk. På den andre siden det vide perspektivet. Geilos brede mangfold innen aktiviteter, handel og opplevelser, samt fjellflora og -fauna på den majestetiske vidda. I tillegg har Geilo kjente landemerker som Hallingskarvet og utrolig vakre utsiktspunkt. Disse skal løftes fram i ulike vide perspektiv.
– Vi har også utviklet flere grafiske former som lar tankene gå til klassiske emblemer og merker. Det speiler igjen den stolte turistarven, men med en moderne vri.
Med tekst som virkemiddel
Med utgangspunkt i verdiene og kommunikasjonsplattformen har Geilo fått et sett med slående, korte payoffs. Disse kan brukes for å fremheve et budskap ekstra på kryss og tvers av aktiviteter og sesonger. Gjerne med et bilde som skaper dynamikk mot payoffen. Generelt er tonalitet et viktig virkemiddel i all tekst som produseres. De skal ose av Geilos viktigste verdier.
Ny webside og digital satsning
Bærekraft og digitalisering er noe av de viktigste faktorene for alle som jobber med reiseliv, næringsliv og destinasjonsutvikling. Visit Geilo har det siste året også jobbet med ny webside, som gjør reiselivsproduktene lettere tilgjengelig for gjester og lokalbefolkningen. Arbeidet har her blitt utført av Visit Group, Be better online og Media Performance.
– Ved å bruke den nye profilen konsekvent og riktig vil Geilo bygge en sterk visuell tilstedeværelse. Alt i alt står Geilo godt rustet for fremtiden, avslutter Mari Söderholm.
Involverte byråer
Maria Jartman
Strategisk og kreativ leder
Magnus Grönberg
Motion
Audun Moen
Tekst og design
Paul Arthur Lockhart
Foto og video
Andre involverte
Aleksander Gjessing
Ansvarlig hos kunden