Slår et slag for sunt konsertvett

Interesseorganisasjoner i musikkbransjen takker de som går litt bak for å skravle høyt på konsert. Anorak står bak kampanjen.

Chinh le duc Zd Kv1g RWM60 unsplash

Mange ser fram til å oppleve favorittartisten sin live på festival i sommer – så lenge man da ikke havner for nær en viss type publikummer. Med humor som virkemiddel, idé fra Anorak og musikk fra noen av Norges største artister, har to interesseorganisasjoner gått sammen om en radiokampanje som setter utidig skravling på agendaen.

Gylden middelvei

Det er NKA, Norske Kulturarrangører, og NOPA (Norsk forening for komponister og tekstforfattere) som står bak initiativet. Siri Haugan Holden, daglig leder i NKA, forteller:

– For veldig mange er det å møte og snakke med venner og kjente en helt sentral del av festivalopplevelsen, og sånn skal det selvsagt fortsette å være. Samtidig er det ikke til å komme bort fra at både hvor, hvor mye og hvor høyt det snakkes påvirker musikken, både for de som skal fremføre den og de som gjerne vil høre den, sier Haugan Holden, og legger til:

– Dette er et mye debattert tema i bransjen, og noe publikum der ute mener ulikt om. Noen vil nok alltid mene at det snakkes for mye, mens andre vil mene at det tåles for lite. Derfor er det ikke enten-eller, men handler om å finne en middelvei. Vi kommer langt med bare litt økt bevissthet om hva som passer seg der og da, som vi håper å bidra til.

Lettbeint og avvæpnende

Artistene som er med i kampanjen er Emilie Nicolas, Minor Majority, Beharie og No. 4. Kampanjen består av et knippe radiospotter som i sommer rullerer på P5 Hits, P4s riksdekkende kanal rettet mot aldersgruppen 20–40 år. Styreleder i NOPA, Ole Henrik Antonsen, forteller at temaet skravling blant publikum har vært sett på som litt betent, og at det derfor var viktig med en lettbeint og avvæpnende kreativ inngang.

– Pratmakeren vi møter i spottene er karikert, men med en såpass stor grad av realisme at vi alle kan kjenne oss igjen. Jeg tror veldig mange med meg har fått en dårligere konsertopplevelse av å stå i nærheten av en sånn, og målet med kampanjen er at flere tenker litt over hvor de tar den typen samtaler, sier Antonsen.

Tekst og idé er av Stein Simonsen, kreatør i Anorak, og spottene er produsert av Sagveien Resort ved regissør Jonas Torgersen.

Emilie Nicolas – Higher love og Tobias fra millitæret
Beharie – Do I ever cross your mind og har du prøvd bananaboat
Minor Majority – She gave me away og alt blir jo godt når det grilles
No.4 – En annen deg og den fuckings loser’n