– Var med på å skape gullalderen

Georg Rødsten sovnet stille inn den 3. oktober. Han var med på paradigmeskiftet i norsk reklamebransje, skriver venn og kollega Børre Eduard Werner.

Georg «Goggen» Rødsten var bare 16 år da han begynte på Kunst- og Håndverksskolen. Han er den yngste eleven som er blitt tatt opp ved skolen. Deretter gikk turen til Praha, hvor han studerte scenografi og traff sitt livs kjærlighet, Hla fra Burma. Tilbake i Norge var han innom tre reklamebyråer før han endte opp som Art Director og partner i Dramsrud & Werner i 1973. Der serverte han mange visuelle delikatesser sammen med fotografen Francois Gillet

Goggen var med på å skape gullalderen i norsk reklame. En reklame som var intelligent kommunikasjon istedenfor klisjéer. En reklame som fikk deg til å le eller gråte. Allerede på 70 tallet vant han sine første løver i reklamefilmfestivalen i Cannes, og i 1980 fikk han fagets høyeste personlige utmerkelse, Gullblyanten. 

Goggen startet sammen med undertegnede Rødsten & Werner reklamebyrå i 1981. Byrået ble kjent for sine vellykkede kampanjer for blant annet Røde Kors, Nationaltheatret og Freia. Han var med og vant mange filmpriser både i Cannes, Berlin og USA. I 1989 ble byrået Nordens mestvinnende  i The Nordic Commercial Film Festival i Stockholm.

Goggen gjorde film til sin spesialitet. Hvilken annen norsk filmskaper kan skryte av å ha filmet i de beste studioene i Stockholm og London, i Maspalomas ørken på Kanariøyene og Tiananmen-plassen i Beijing, eller med verdens stjerner i Hollywood? 

Goggen avsluttet sin karriere med flere rørende kortfilmer, som blant annet ble vist på Sundance-festivalen i USA.

Goggen var født med mange talenter. Som mange venstrehendte var han en glitrende tegner. Han hadde en elegant smak og en velutviklet humor. Med sine russiske røtter var han også glad i god mat og drikke. Han elsket sopp. 

Jeg glemmer aldri våre mange soppturer i marka. Han hadde en personlighet det var lett å bli glad i.

Ja, Goggen var elsket av mange. 

Børre Eduard Werner 

 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.