Ikke alle kan surfe

Den ukentlige Kudos-stafettpinnen er tilbake. Denne gangen forteller bokdesigner Rune Døli om sine favoritter.

40753 46999 original
40756 36b69 original
40759 f62d5 original
40762 7ab19 original
40765 7d19e original
40768 306dd original
40771 a9ab7 original
40774 5ff06 original

Rune Døli

er selvstendig næringsdrivende og jobber som bokdesigner. Han er utdannet ved Skolen for grafisk design (nå Westerdals).

– I 2002 var det ingen jobber å oppdrive, så det ble til at jeg startet Modest høsten 2002. Da jobbet jeg nokså ukritisk med det jeg fikk av oppdrag frem til 2006 før jeg begynte i Laboremus. Der jobbet jeg i seks år og lærte det jeg kan om å jobbe strukturert med bøker. Sommeren 2012 valgte jeg å fokusere utelukkende på bokdesign og startet Modest på ny.

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Den første designboken jeg kjøpte som fersk designstudent rundt 2001, var Art Chantry’s «Some People Can’t Surf». Jeg husker at jeg ble betatt av formspråket, ideene og måten det kommuniserte innholdet på. Spesielt musikkplakatene oppfattet jeg som en konkret visualisering av Garage og Punk, musikk som jeg hadde et forhold til. En dag jeg var innom Last Train for omlag 10 år siden så jeg noen plakater som var på høyde med Chantry … faktisk bedre. Det var selvsagt plakatene til Are Kleivan.

– Til tross for min fascinasjon for Chantry, synes jeg mange av Ares plakater er bedre komponert og har bedre typografiske løsninger. I tillegg er plakatene imponerende varierte, samtidig som de tydelig kommuniserer innholdet. Og det drøyeste er at det virker som om Are lager dem helt uanstrengt.

Jeg forsøkte selvsagt å jobbe med et Chantry-inspirert formspråk i en periode, men det funka jo ikke. Jeg innså mine begrensninger og har siden hatt et sterkt behov for å støtte meg til rigide matematiske prinsipper for å få noe til å se brukbart ut.

Gjør et nytt forsøk

– Det yter dessverre ikke plakatene mye rettferdighet ved å vise dem som små frimerker på skjerm. De fortjener å bli sett 1:1 slik at man også ser de med tiltenkt trykkteknikk og papirkvalitet, noe som gjerne gir Ares plakater enda en dimensjon.Mange av plakatene som er vist her er designet av The Metric System, som Are startet sammen med Christian Schnitler for noen år tilbake. De to fortsetter jo bare å lage ting jeg ikke blir lei av å se på, som for eksempel de visuelle profilene til Husets og Illegal Burger.

– Jeg forsøkte selvsagt å jobbe med et Chantry-inspirert formspråk i en periode, men det funka jo ikke. Jeg innså mine begrensninger og har siden hatt et sterkt behov for å støtte meg til rigide matematiske prinsipper for å få noe til å se brukbart ut. Det skal riktignok sies at jeg gjør et nytt forsøk på en serie med bokomslag nå. Kanskje jeg får det bedre til denne gangen.

Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

bildetittel









– Jeg skulle gjerne sagt at jeg har designet kokeboken «Vegetables from an Italian Garden» utgitt av Phaidon i 2011, men det var det Astrid Stavro som gjorde. Du kan si hva du vil om tittelen, men den er i det minste veldig konkret. Boken er et eksempel på hvordan enkle trykktekniske grep kan tydeliggjøre en struktur og samtidig øke brukervennligheten. Boken er inndelt etter årstider og starter hver del med en introduksjon der papirbredden er ca. 10 mm smalere enn de øvrige delene av boka. Dette gjør at leseren enkelt kan finne frem til de ulike årstidene uten å åpne boken. I tillegg er selvsagt fotografier, trykk, materialvalg og innbinding helt fantastisk. Det hjelper jo også at den har fire lesebånd i samme farger som er benyttet i bokens deler. Når det gjelder typografiske valg er Stavro en av de designerne jeg liker å referere til. Nesten alt hennes arbeid har et fundamentert og godt typografisk uttrykk og hun er svært dyktig til å variere fontbruk.









Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

Levi Begqvist og All Tomorrow’s skal få stafettpinnen. Først og fremst fordi Levi er en usedvanlig flink designer, men også fordi jeg ønsker å ta av meg lua i respekt for valget Levi, Caroline og Henrik gjorde da de tok steget ut av Dinamo og startet på bar bakke med All Tomorrow’s.