– Det beste stykke håndverk i norsk reklamehistorie
Pål Wehus, AD i Fundament har stafettpinnen denne uka.
Pål Wehus
flyttet hjem til den norske rivieraen i 2005, etter å ha jobbet 15 år som AD i Oslo sammen med et kobbel dyktige tekstforfattere. Bjørnar Buxrud, Odd Einar Hennøy, Ingebrigt Steen Jensen og Erik Heisholt er bare noen av legendene som ble tatt under Påls lune vinger. I dag deler Pål tiden sin mellom å fiske makrell, kjøre en haug av unger til ulike cuper og å jobbe som AD i Fundament i Kristiansand.
Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.
– Geox’ «7 days of rain» fra SMFB. En bunnsolid strategi, en strålende idé og det i særklasse beste håndverket jeg noensinne har sett på en reklamejobb. Og jeg trenger ikke en gang å si «norsk reklamejobb». Jeg er sykt imponert!
– Jeg var sikker på at jobben for Geox allerede hadde fått kudos. Så sikker at jeg rakk å tenke på min neste kandidat. Da gikk tankene til Øvre Slottsgate. Jeg er Try-fanboy. De er dritflinke. De leverer på imponerende høyt nivå gang etter gang. Se bare på den siste kampanjen for e-Golf. Supersmart!
– Jeg er også veldig sjarmert av de to siste Lano-filmene fra Try. Ikke veldig nyskapende. Men veldig riktig, og veldig fint løst. Det varmer et reklamehjerte å se merkevarer som er trofaste mot grunnkonseptet samtidig som de fornyer seg.
Nevn et inspirerende internasjonalt/ikke-norsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.
– Harvey Nichols’ julekampanje 2013 føyer seg inn i en lang rekke glitrende reklamejobber fra varehuset. I kampanjen oppfordrer de folk til å gi gryteskrubber, grus og andre billige artikler i julegave og heller bruke mer på seg selv. Stor humor og vidunderlig blottet for både syngende barn og prisbomber. En julekampanje ulik alle andre julekampanjer.
– Frekkheten og friskheten kler Harvey Nichols og kampanjen er elegant tatt ut i mange medier. Og, ikke minst, den ga resultater. Folk kjøpte som forventet både gryteskrubber og luksusvarer. Til både seg selv og andre. Harvey Nichols rapporterer om omsetningsrekord både i nettbutikken og de fysiske varehusene.
Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?
– For noen år siden hadde jeg gleden av å sitte i Gullblyantjuryen sammen med Morten Halvorsen som nå jobber som Associate Creative Director for McCann New York.
– En sabla hyggelig og klok fyr med en imponerende karriere. Nå har jeg gleden av å, lett misunnelig, følge livet hans i New York via Facebook. Hvis jeg myser og innbiller meg at jeg har skjegg er jeg nesten Morten Halvorsen. Det liker jeg.