Flash vs HTML5
Christopher Einarsrud i Notch har tatt et friår for å jobbe med egne ideer, og oppholder seg for tiden i San Francisco. Til tross for ung alder har han bred erfaring innen digital produksjon, og her deler han noen av sine favoritter med oss.
er utdannet Art Director ved Westerdals. Han har jobbet i MediaFront, DDB, Anorak og Kitchen før han i 2012 var med å startet Notch. I 2015 har han solgt leiligheten sin og tatt ut et sabbatsår for å reise rundt i verden og jobbe med egne idéer.
Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.
– Jeg begynte min karriere i MediaFront i 2007. Flash-sider var i vinden og jobber som Prøv Narkotika (Kitchen/MediaFront), One Minute Live Analysis (McCann/MediaFront), Hørselstest (TRY/Apt) og Sol Comments (MediaFront) inspirerte både i Norge, og i utlandet. Derfor lo vi godt da Steve Jobs erklærte krig mot Flash, og vi hadde liten tro på at HTML igjen skulle få sin renessanse.
– Det viste seg imidlertid at Steve Jobs vant gjennom med sine argumenter og produksjonsmiljøene ble nødt til å omstille seg når «HTML5» ble det nye buzzordet i bransjen. Personlig trodde jeg aldri vi ville komme til å se like fete sider som de som ble produsert i Flash sine glansdager, men da Try/Apt lanserte Charge Me Up for Volkswagen ble jeg overbevist om at det var mulig. Maken til håndverk og detaljnivå skal man lete lenger etter, selv i 2007.
Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandskt arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.
– Siden jeg først og fremst har jobbet med produksjon trenger vi ikke dra lenger enn til Sverige for å finne inspirerende jobber i verdensklasse. «Get The Glass» (Goodby, Silverstein & Partners / North Kingdom) er fortsatt en av mine absolutt favorittjobber gjennom tidene. Det gikk rykter om at terningen alene tok en uke å produsere og jeg tror North Kingdom med denne jobben virkelig bidro til å sette svenske produksjonsmiljøer på kartet internasjonalt.
Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?
– Jeg velger å sende stafettpinnen videre til Mats André Kristiansen i Lemonade. Det er mange i bransjen som går rundt med en gründeridé i magen, men det er skuffende få som faktisk går etter drømmen og satser. Det har Mats og de andre gründerne av kolonial.no gjort, og det inspirerer.
«Prøv narkotika» Kitchen/ Mediafront for Uteseksjonen.