Flash vs HTML5

Christopher Einarsrud i Notch har tatt et friår for å jobbe med egne ideer, og oppholder seg for tiden i San Francisco. Til tross for ung alder har han bred erfaring innen digital produksjon, og her deler han noen av sine favoritter med oss.

56866 a1025 original
«Prøv narkotika» Kitchen/ Mediafront for Uteseksjonen.

Christopher Einarsrud. Foto: Lance Jeffrey Skundrich.

Christopher Einarsrud

er utdannet Art Director ved Westerdals. Han har jobbet i MediaFront, DDB, Anorak og Kitchen før han i 2012 var med å startet Notch. I 2015 har han solgt leiligheten sin og tatt ut et sabbatsår for å reise rundt i verden og jobbe med egne idéer.

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Jeg begynte min karriere i MediaFront i 2007. Flash-sider var i vinden og jobber som Prøv Narkotika (Kitchen/MediaFront), One Minute Live Analysis (McCann/MediaFront), Hørselstest (TRY/Apt) og Sol Comments (MediaFront) inspirerte både i Norge, og i utlandet. Derfor lo vi godt da Steve Jobs erklærte krig mot Flash, og vi hadde liten tro på at HTML igjen skulle få sin renessanse.

– Det viste seg imidlertid at Steve Jobs vant gjennom med sine argumenter og produksjonsmiljøene ble nødt til å omstille seg når «HTML5» ble det nye buzzordet i bransjen. Personlig trodde jeg aldri vi ville komme til å se like fete sider som de som ble produsert i Flash sine glansdager, men da Try/Apt lanserte Charge Me Up for Volkswagen ble jeg overbevist om at det var mulig. Maken til håndverk og detaljnivå skal man lete lenger etter, selv i 2007.

Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandskt arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Siden jeg først og fremst har jobbet med produksjon trenger vi ikke dra lenger enn til Sverige for å finne inspirerende jobber i verdensklasse. «Get The Glass» (Goodby, Silverstein & Partners / North Kingdom) er fortsatt en av mine absolutt favorittjobber gjennom tidene. Det gikk rykter om at terningen alene tok en uke å produsere og jeg tror North Kingdom med denne jobben virkelig bidro til å sette svenske produksjonsmiljøer på kartet internasjonalt.

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg velger å sende stafettpinnen videre til Mats André Kristiansen i Lemonade. Det er mange i bransjen som går rundt med en gründeridé i magen, men det er skuffende få som faktisk går etter drømmen og satser. Det har Mats og de andre gründerne av kolonial.no gjort, og det inspirerer.

«Prøv narkotika» Kitchen/ Mediafront for Uteseksjonen.