Pull, ikke push

Kolonialgründer Mats André Kristiansen har stafettpinnen denne uka, og blir minnet på hvilken bransje han egentlig tilhører.

57010 32532 original
Introduksjonsfilmen til «Prøv min hybrid» for Toyota, av Saatchi & Saatchi.

Mats André Kristiansen. Foto: Ole Martin Kristiansen.

– Jeg har siden høsten 2013 sjonglert rådgivning og konseptutvikling i Lemonade, samtidig som jeg på kveldstid sammen med 11 andre gründere har startet og bygget Kolonial.no. Fra 1. januar i år og i overskuelig fremtid(?) er det salg av dagligvarer som gjelder, forteller Mats André Kristiansen.

– Når Christopher Einarsrud nå ga meg stafettpinnen i Kudos-spalten (takk, forresten!), ble det en aldri så liten påminner om hvilken bransje jeg tilhører og bør fortsette å følge med på.

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Det vanskelige med denne spalten er å forsøke og hente frem en original og fantastisk jobb, som kommer litt overraskende på leseren, men samtidig har gått alle hus forbi. Det virker umulig. Derfor blir dette noe uoriginalt, men allikevel veldig fortjent kudos fra meg. Jeg liker reklame som ikke oppleves som reklame. Ofte noe som er integrert i selve produktet. Som trigger spredning. Det optimale er selvsagt at produktet bare selger seg selv, og at alle kundene fungerer som misjonærer fordi det er så fantastisk bra. Dette er vi sikkert alle enige i. Allikevel er det ikke alltid slik. Derfor må vi som produkteiere og markedsførere legge til rette for og øke sjansen for at dette skjer. Mange løser dette med å legge på deleknapper og håpe, mens noen, som Dropbox, Airbnb — eller Toyota, lager geniale løsninger som setter i gang denne prosessen. «Prøv Min Hybrid» er en kjempejobb fra Saatchi og Saatchi. Den gjør slik at salgspitchen kommer fra naboen eller kompisen, ikke fra Toyota selv. Dette er kjempefint! Kudos. Kan dere lage noe sånt for Kolonial.no nå?

Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandskt arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.


– Tilbake til dagligvarene da eller? Et arbeid som overrasket, imponerte og gjorde meg skikkelig glad er Intermarché sin «Inglorious Fruits & Vegetable». Herregud. Denne har alt. Bygger merkevare, selger produkter og engasjerer masse. Den klarer også å sette fokus på noe stort, noe som bidrar til å gjøre verden litt bedre. I tillegg er det jo veldig bra håndtverk. Fulltreffer. Håper jeg en gang i fremtiden er med på noe lignende.

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– For å få pinnen kjapt tilbake i reklamebransjen, slik at den ikke havner helt på avveie ønsker jeg å gi den til Tore Woll. På tide å høre litt fra han igjen. Sånn, takk for meg. Tilbake til dagligvarebutikken.

Introduksjonsfilmen til «Prøv min hybrid» for Toyota, av Saatchi & Saatchi.