Glad i det enkle

Reklame som kan sees om og om igjen fascinerer Tor Anton Bjørge, markedssjef i Volkswagen, som trekker fram en av de nye annonsene for konkurrenten Audi som favoritt.

58510 a6945 original
Annonse for Audi A6 av Naug & Venner.

Markedssjef i Volkswagen, Tor Anton Bjørge

Tor Anton Bjørge

er en 37 år gammel Gudbrandsdøl med 10 år bak seg i Bates, to år i SAS og to år i Volkswagen.

– Først vil jeg takke for pinnen fra Paul Franz Hubert Bugge Rigault. Jeg blir fascinert av reklamen man kan se om igjen og om igjen. Ta den frem etter mange år og bli like engasjert som første gangen. Selv om det i dag lages store konsepter i alle kanaler velger jeg jobber fra TV og print. Kanskje mest fordi det var den førstnevnte kanalen som slo meg inn på reklame og markedsføring, og som kanskje fortsatt er den mest emosjonelle kanalen, selv om det er betalt og juks og fanteri. Til tross for at jeg har jobbet flere år i reklamebransjen enn på kundesiden, bruker jeg kundekortet og velger flere enn én jobb jeg er glad i.

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Generelt er jeg veldig glad i filmer som er enkle. Som ikke ser for dyre ut, og de fleste av mine eksempler er slike filmer. Den første er den hysterisk morsomme filmen fra The Club. Første gang jeg så denne filmen var på Gullblyanten. Den har en twist og en selvinnsikt som antenner lattermusklene momentan [The Club var «ungdomsbyrået» til blant andre Christian Hygen og Per Erik Jarl ca 2003-2005, før de begynte i Kitchen].


– Jeg likte veldig godt den forrige Kvikk lunsj-filmen. Husker den ga en skikkelig go'-følelse. Alt var bare helt riktig. Men så kom den neste filmen og var bare ti ganger bedre. Veldig like filmer egentlig, men med løftet «Du angrer aldri på en tur» så er ikke Kvikk Lunsj bare en tur-sjokolade, men en sjokolade som gir meg god samvittighet. Den skulle jeg ønske jeg hadde laget.


– Også TRYs film om kvinnedagen traff meg veldig. God kommunikasjon i å få folk til å innse at holdningen deres er feil. Imponerende.


Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Igjen to stille og enkle filmer med en twist. Litt usikker på om den argentinske filmen «Lopez for president» ville gjort det noe godt i reklametester, men jeg liker grepet veldig godt.


– Jeg liker at man kan leke og noen ganger sparke til konkurrenter. Prøvde egentlig å finne en spansk film om en gutt som nektet å kle på seg om morgenen fordi moren hadde lagt fram en hvit t-skjorte (Real Madrids farge), men fant den ikke. Er det noen som vet hvilken film jeg mener blir jeg glad for en mail.

– Isteden velger jeg en film i Cola vs Pepsi-krigen. Så fint og samtidig hardt spark.


– Måtte ta med en annen morsom innen segmentet «enkel og godt fortalt med en fin twist». Skulle ønske fotballtilhengere brukte mer tid på å snakke opp sitt eget lag i stedet for å snakke ned andre. Atletico Madrid har laget filmen «One» med utrolig fin innsikt og storytelling.


– Så til slutt to gode printannonser. LO-annonsen med Rødhette synes jeg er fantastisk. Det samme er de siste annonsene for Audi A6. Det viser stor selvtillit i å bruke svart/hvitt-bilder ved lansering [du ser annonsen i mediespilleren].

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– I SAS-tiden jobbet jeg mye med Joachim Bjørndahl, en veldig hyggelig, morsom og flink kreatør. Jeg tenker at han kan vise oss hva han liker.