Grand Prix-gøy fra moteverdenen

Agency Director i SMFB Kristian Kristiansen tar oss med til moteverdenen, og viser fram glemte reklameskatter blant annet fra sin tidligere arbeidsgiver Diesel.

62296 80de5 original
Anti Sweden : Putting Rebellion back to Jeans.
62302 ab618 original
Diesel: Heidies 15 MB of Fame.

Agency Director i SMFB: Kristian Kristiansen.

Kristian Kristiansen

jobber som Agency Director hos SMFB. Der har han jobbet i 5 år med kunder som IKEA og GEOX internasjonalt. SMFB er Kristians første reklamebyråjobb, han kommer fra klesbransjen hvor han blant annet har jobbet for Diesel i Italia.

– Først en takk til Jørgen for stafettpinnen og en god beskrivelse.

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Den norske kampanjen jeg har lyst til å trekke frem fra glemselen kommer selvfølgelig fra moteverdenen. Den dundret inn i norsk reklamebransje fra siden og tok alle litt på senga. Det var mørkt, rått og mot svensker. Kampanjen jeg er glad i er Anti Sweden: «Putting Rebellion back to Jeans». De gjenopptok den broderlige kampen mellom Sverige og Norge gjennom en sort jeanskampanje hvor de lagde en super viralfilm, nettsider, en brand store hvor man blant annet kan ta med seg et par svenske jeans til butikken og få såkalt jeansamnesti, samt en rabatt som gjør at du får buksene for 666 kroner. Disse jeansene blir deretter sydd opp igjen som Anti Sweden-jeans, eller brukt som dørmatte i butikken. Hva er det å ikke elske med det?

Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Når det kommer til internasjonale jobber har jeg lyst til å trekke frem noen av de tingene jeg er aller mest stolt av fra min tidligere arbeidsgiver Diesel. Ikke jobber jeg var direkte involvert i, men jobber som var med på å definere det Diesel jeg var så glad i. Jeg hadde gleden av å jobbe i markedsavdelingen fra 1995 til 2008 (de siste seks årene i Italia). Dette var en periode med et vanvittig kjør, hvor jeg fikk være med på noe av det mest spennende noen som er glad i marketing kan tenke seg. Det var utrolig offensivt, på godt og vondt, og bar preg av et selskap som virkelig forstod verdien av differensierende markedsføring.

– Først ut er et kult eksempel på at man ikke skal se begrensninger i selve oppgaven. Her var briefen å lage en invitasjon til årets 30-årsjubileum. Noe som kunne blitt en litt kjip mail, ble i stedet Grand Prix i Cannes.

Diesel «XXX SFWP» (Safe For Work Porn), fra 2008:


– I slutten av 90-årene laget Diesel en veldig kul todelt film kalt Le Look le plus cool 1 & 2, en oppskrift til lykkelig liv. Vi som jobbet i Diesel elsket den og Italia mente at hele verden bare måtte se den, men det fantes ikke budsjetter i det hele tatt til å vise den. Løsningen ble en liten printannonse på forsiden av Dagbladet for å annonsere hvor og når den nye reklamefilmen skulle vises. Klingenberg kino klokken 21:00, på en gitt dato, og én gang i en reklamepause på TV, og dermed var hele årets budsjett brukt opp. Men effekten var enorm.

Diesel «Look le plus cool 1»:


Diesel «Look le plus cool 2»:


– Neste eksempel er av det mer produktnære slaget, men på Diesel-måten.

Diesel «Hot Couture»:


– Helt til slutt må jeg ta med Diesels viralkampanje, «Heidies 15 MB of Fame». Kampanjen som levde på www.diesel.com i fem dager i januar 2007 inneholdt to jenter, begge kalt Heidi, som hadde bestemt seg for å bli berømt på nettet. De «kidnappet» den nye undertøykolleksjonen fra Diesel og undertøyselgeren Juan. De låste seg (og ham) inn på et hotellrom i fem dager. Og holdt ham gissel mot å få komme «live» på Diesel.com. Kampanjen gikk usensurert ut på nett, og alle der ute hadde livechat direkte inn på skjerm i rommet. Under innspillingen hadde man ikke manus, kun en tanke om at dette kom til å bli gøy, og det ble det. Grand Prix-gøy.

«Heidies 15 MB of Fame» (se filmen i medispilleren).

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg har lyst til å slå stafettpinnen lett vennskapelig i bakhodet på Kristian Lyse, som nå har flyttet noen meter opp i gata. Kom igjen da Kristian, vis oss hva du har.

Diesel: Heidies 15 MB of Fame.

Anti Sweden : Putting Rebellion back to Jeans.