– Det bor gull i alle briefer

Ukens kudos er fra Eirik Sørensen, kreatør i TRY.

64522 84f45 original

Kreatør i Try Eirik Sørensen.

Eirik Sørensen

er kreatør i TRY Reklamebyrå. Han har tidligere vært kreativ leder i DDB Oslo og DIST Creative.

– Takk til kjære Petter Gulli for at du sender stafettpinnen hitover. Som du sa, vi har delt en del timer med casefilmdiskusjoner opp gjennom årene. Et resultat av det er at du alltid er den bleikeste fyren i Cannes, ikke fordi du er blek av natur, men fordi fuelbåndet ditt logger minst 12.000 poeng om dagen nedi palasset. Gleder meg allerede til neste år!

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Ingen samler på diplomer, så jeg skal kun dele ut ett gull i denne kudosrunden. Og det gullet går til IKEA «Moving the Store» fra SMFB. Denne jobben er kanskje den som har inspirert meg mest i Norge de siste årene, og det er det flere grunner til. For det første er utgangspunktet en ganske vanskelig brief. Jeg skjønner at folk kan glede seg over at IKEA endelig kommer til Sørlandet, men at en hel by skal engasjere seg i at en stor svensk kloss skal flyttes noen hundre meter, det ville jeg sett på som en stor utfordring. Men gjennom en beundringsverdig enkel og ren idé, hvor hele Bergen blir invitert til å hjelpe til med flyttingen, så klarer de å involvere alle. Rett og slett en deilig påminner om at det bor gull i alle briefer. Som de sier i PR-kategorien i Cannes: «de beste jobbene er de som bruker PR som et virkemiddel og ikke som resultat». Og det gjør de her. De ulike aktivitetene bergenserne kan hjelpe til med er skreddersydd for å få masse lokal pr i flere runder. Men det jeg liker aller best er at ideen er så spot on IKEA. Som de sier selv, kampanjen er bygget opp på samme måte som produktene de leverer: vi gjør litt, du gjør litt. Også den casefilmen da. Tror den har gått sine runder i diverse motionavdelinger med hovering Art Directors som sier «Sånn! Sånn vil jeg ha!»

– Jeg lovet å bare dele ut ett gull, men som i alle andre «konkurranser» er det vel plass til en og annen spesialpris:

Beste studentarbeid:


– Denne jobben er den jeg aller, aller mest skulle ønske jeg hadde laget selv. «Nazi Gay Parade» som Thomas Askim og Eirik Stensrud vant rubbel og bit med i Gullblyantspisseren 2005 er så annerledes, så kraftfull, så hysterisk morsom, og så vakker at jeg stadig vrir meg i misunnelse. Den misunnelsen kjente jeg igjen i juni, da jeg så «Nazis against Nazis» vinne tre gull i Cannes med samme idé. Her har de lagt inn noe ekstra småsnask som at idiotene i tillegg til å marsjere mot seg selv, donerer penger til sin egen fiende for hvert skritt de marsjerer. Det er så deilig! Men likevel, samme idé og tre velfortjente gull til det norske teamet.


Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha laget selv.

– Hvis jeg bare kan velge én jobb må det bli «Curators of Sweden» for Visit Sweden og The Swedish Institute. Ideen høres så enkel og liten ut, men i praksis er den voldsomt stor. Et land gir bort en av sine offisielle kommunikasjonskanaler til folket og lar innbyggerne selv bestemme hva de skal vise frem. Lite for et brand, massivt for et land. Kampanjen er like mye et signal til verden om hvor vi skal, som den er en viral suksess. De fikk ikke «mer» enn 65.000 følgere, men det er heller ikke poenget. Kampanjen startet samtaler og diskusjoner rundt demokrati og ytringsfrihet og en uhorvelig stor mengde oppmerksomhet. I tillegg til at de inspirerte andre grupper til å gjøre det samme. Ingenting er mer inspirerende enn når reklame kan bli til noe større.


Hvem vil du sende stafettpinnen videre til og hvorfor?

– Jeg vil sende stafettpinnen til den flinkeste nordmannen på Manhattan: Jens-Petter Wærnes i BBDO. Han er blant de flinkeste og hyggeligste folka i bransjen, også var det så koselig å møte ham på snikfesten forrige fredag.