– Er svaret nei, begynner vi forfra

Ola Nielsen og makkeren hans i Hyper bruker Volkswagens «BlueMotion Roulette» som målestokk for å vurdere egne idéer.

67669 935e8 original
Volkswagen «BlueMotion Roulette» av TRY og Apt (2011)

Ola Nielsen er tekstforfatter i Hyper.

Ola Nielsen

utdannet seg som tekstforfatter på Westerdals og har siden endt studietid vært praktikant i Kitchen, frilanset for samtlige oslobyråer og henger nå ved Akerselvas bredder sammen med AD Kristian Haukland hos Hyper.

Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Synes det er fryktelig gøy med spalteplass, så takk til deg, Ida. Usikker på om jeg kan gi deg noe inntrykk av hvordan hjernen min fungerer, men jeg kan si litt om hva som får den til å tikke. Her er noen kule arbeider/greier i en slags strøm av bevissthet.

– Den første jobben som dukker opp når noen på fest spør om favorittreklamejobben min (har aldri skjedd) er «Why So Serious?», Et ARG laget for «The Dark Knight» i 07/08. Spillet inneholdt mobiler gjemt i bløtkaker og telefonnummer skrevet i skyene. Det fikk deltagere fra hele verden til å ta bilder av seg selv i full Joker-sminke foran kjente landemerker og masse andre greier. En helt vanvittig innholdsrik jobb.

«Why So Serious» av 42 Entertainment (2008):


– Det skjer mye spennende når brands spør «hva ønsker vi at målgruppa skal gjøre på vegne av oss?» istedenfor «hva skal vi fortelle målgruppa vår»? Andre eksempler er Lego som lar massene avgjøre hva som skal tas til marked og «Nissan Project 370Z» som lot Facebook lage en ny bil.


– Kobler man på en god sak i tillegg får man skikkelig dynamitt. Det er ikke reklamejobber, men jeg ville ikke tilgitt meg selv hvis jeg ikke nevnte «Planet Hunters». Et prosjekt som lar publikum lete i data fra Kepler-teleskopet. Så langt har mannen i gata funnet exoplaneter og en mulig Dyson Sphere (antagelig ikke, men tenk så kult da). Cell Slider er samme modell, men med kreftforskning.

– Nå trenger man ikke crowdsource frem biler eller løsningen på kreftgåten for å imponere meg. Jeg liker også foto og veldig god tekst.

Official Ram Trucks Super Bowl Commercial «Farmer» av The Richards Group (2012):


– Og ting som er enkelt, smart og tydelig.

Esurance «Save 30» av Leo Burnett Chicago (2015):


– Og alt som har med fotball å gjøre.

«My blood is red and black» av Leo Burnett Tailor Made for Hemoba (blodbanken i den brasilianske delstaten Bahia) og E.C.Vitória:


Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Den jobben som har endret mitt liv mest de siste årene er DnBs Vipps. Selve tjenesten er ikke en nyvinning, men innpakningen, designet og at verbet å vippse er en del av dagligtalen min står det stor respekt av. Dessuten hadde tjenesten vært verdiløs hvis ikke Norge kollektivt sto bak den. Kudos!

– Ellers har VW «Blue-Motion Roulette» blitt en slags benchmark internt i teamet: Vi spør oss selv om det vi har er en tiendedels så smart, og er svaret nei, begynner vi forfra [se case-film om jobben i mediespilleren].

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg vil sende Kudos-pinnen videre til min ex-kollega Elvis Nuñez i Bakken & Bæck fordi jeg lurer på hva en som er cutting edge anser som cutting edge. Og fordi jeg er nysgjerrig på hva som skjer borte i toppetasjen på Carl Berner.

Volkswagen «BlueMotion Roulette» av TRY og Apt (2011)