– Den beste norgesreklamen

Kudosstafettpinnen har tatt Sør-Vest ekspressen og beveget seg fra Stavanger til Kristiansand, der kreativ leder i Op designstudio, Bjørn Høydal tar i mot.

68611 2ad3e original
Politiet utvikler en ny serie pass, ID-kort og reisedokumenter, og i fjor høst kåret de «Det norske landskap» av Neue Design Studio som vinner av designkonkurransen.
68614 ba294 original
68617 4716b original
68620 f9a25 original

Bjørn Høydal, kreativ leder i Op designstudio.

Bjørn Høydal

er opprinnelig fra Stavanger, men er i dag designer og kreativ leder i Op designstudio i Kristiansand, og det har han vært siden 2011. Han var tidligere partner og kreativ leder i Trigger Design, og har vunnet utmerkelser i Visuelt, Årets Vakreste Bøker, Merket for god design og Print. Han jobber til daglig med merkevare-, paknings- og kommunikasjonsdesign for private og offentlige organisasjoner, både regionalt og nasjonalt. Av kjente identitetsoppdrag kunne vi nevnt Hansa Borg, Hennig-Olsen, Gard, Sørlandets kunstmuseum, Quartfestivalen og mange, mange flere.

Han er gift med den kanadiske billedkunstneren Jeannie Ozon Høydal, som han har to barn sammen med.

– Takk til Terje Hopen for «skrøyd». Husker at jeg ga veldig mye av meg selv som ung timelærer på Mi i Stavanger. Ofte var det som å rope i en glissen skog, men du var heldigvis en av dem som fulgte med i timen, Terje!

– Jeg er interessert i alt som interessante mennesker foretar seg. Jeg får enormt mye energi fra spennende folk. Sånn sett burde jeg helt klart ha bodd i New York eller en annen hub, men bor altså i Kristiansand, byen som de mest spennende folka har forlatt. Men heldigvis har vi internett også i Kristiansand, så man følger jo med littegranne, forteller Høydal.

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Jeg er ikke en sånn listefyr som kan hive opp referanser på kommando. Ikke ser jeg på reklamefinansiert fjernsyn heller, så mine reklamereferanser er utdaterte. Uavhengig av kategori: noen jobber fester seg selvsagt mer enn andre. Og siden dette er et reklameforum: Den beste norgesreklamen jeg kan tenke meg er de nye passene til Neue design. Med en så relevant og klar idé (nordlyset gjengitt med fluoriserende trykkfarge, som først dukker opp når passet blir belyst med ultrafiolett lys i passkontrollen), elegant stilisering av norske motiver, smakfull fargesetting og sexy typografi er det etter min mening helt uinteressant om dette er design- eller reklamearbeid. Jeg blir imponert, og stolt av å være norsk, og gleder meg til å fornye passet mitt. Og til å se om idéen er sterk nok til å lokke frem et lite smil i ansiktet til en sur passkontrollør. Kudos til Neue!

Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Det neste eksempelet mitt er ren mentalhygiene, og sikkert ikke veldig seriøst, men jeg driver med streite ting til daglig, så why not. Den siste «reklamefilmen» jeg måtte se om igjen, flere ganger, var Kickstarter-promoen til den engelske illustratøren Mr. Bingo, der han presenterte det glimrende bokprosjektet «Hate Mail» med egenkomponert rap. Jeg mener han i tillegg til Ian Stevenson er en av Englands beste leverandører av absurde og deilig politisk ukorrekte illustrasjoner. Noen ganger dagdrømmer jeg om å gi så mye faen som han gjør i den videoen. Sånne fyrer som han inspirerer meg og minner meg på at det er utenfor komfortsona det skjer, og at noen ganger får man ikke mer løye enn den du lager sjøl! Kudos for store baller!


Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Dersom jeg tar ordentlig løpefart, klarer jeg kanskje å rekke hele veien over kjølen til Sveinung Skaalnes hos Hyper Island. Jeg traff ham i anledning planleggingen av Norges første kreative folkehøgskole i Mandal. Han er en dynamo med et godt hode, og omgir seg til daglig med noen av de mest spennende navnene i kreativ bransje. Hvis noen har fingeren på pulsen må det være Sveinung. Jeg har lyst til å bli bedre kjent med ham, og begynner med å hive stafettpinnen i hans retning.