– Settingen er perfekt

Vind og vær har blåst Kudos-pinnen helt bort til Rogaland, nærmere bestemt til Terje Hopen i Ensign reklamebyrå i Stavanger.

68392 a7133 original
Med filmen «Grandpa's Magic Trick» lanserte McCann Oslo Widerøe-konseptet «Hele Norge. Hele tiden.». Regi: Marius Holst (2012)

Terje Hopen er daglig leder i Ensign reklamebyrå i Stavanger.

– Takk for stafettpinnen Atle! Kjekt at den vandrer litt rundt i landet.

Terje Hopen og Geir Sørskår møttes gjennom styreverv i Grafill, og drømmen om egen virksomhet ble virkelighet i 2001 da de startet opp Ensign reklamebyrå på den skjebnesvangre dagen 11. september.

– Det var vel nesten det verste tidspunktet å starte opp, men datoen glemmer vi aldri. Før det hadde jeg tatt fagbrev som grafiker hos Prosessen, gått to år på grafisk på MI i Stavanger, har vært en kjapp tur innom UNA Design i London der jeg jobbet med Eye Magazine og en fotobok for Magnum-fotograf Martin Parr.

Hopen har blant mye annet laget pakningsdesign for «Norges beste røykelaks», King Mikal Salmon, sykkeldesign for Spinn, flere bøker, et stort antall boligprosjekter og ulike profileringsoppdrag.

– I 2007 startet vi opp Ensign 3D for å kunne produsere 3D-visualiseringer her i Norge ,og nå i mai åpnet vi kontor i Oslo. Det har vært en fantastisk reise og vi har hatt mange unge, flinke medarbeidere som for eksempel Atle Mo, som har søkt lykke både her i landet og ute i verden.

Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Jeg er en sportsidiot. Jeg følger med på så og si alt av idrett, aller mest fra sofaen, men selvfølgelig også på arenaer. Ser jeg en fotballkamp hjemme så gjør jeg gjerne det med venner. Og det er nok derfor «True» serien fra Anheiser-Busch traff meg så godt. Det er en serie med filmer som alltid får meg i godt humør. Det er DDB fra Chicago som laget disse filmene, som nok folk flest kjenner som «Wazzup!».

«True» for Anheiser-Busch av DDB Chicago, regi: Charles Stone III, 2000:


– I 2008 kom det en politisk oppfølger med «Change», som skapte store reaksjoner i statene. Den synes jeg også er fantastisk bra.

«Whassup?! For Obama» av Believe Media, regi Charles Stone III, 2008.


– Selv om det ikke er en rendyrka reklamefilm som har blitt vist på TV, så må jeg nevne «The Athlete Machine» fra Red Bull. En fantastisk blanding av idrett og fysikk. Litt som maskiner vi prøvde å lage som 11-12 åringer, bare mye mer komplisert. Filmen har blitt sett av over 24 millioner på YouTube og hadde over seks millioner visninger de første dagene da den ble lagt ut.

«The Athlete Machine» for Red Bull av Syyn Labs, regi Adam Sadowsky, 2012:


– Utrolig mye som har med fotball å gjøre er bra. Både «Impossible Team» fra Adidas og «Take It To The Next Level» fra Nike er reklamefilmer som treffer alle som har et snev av fotballinteresse eller har båret på en drøm om proffspill, midt i hjertet.

Adidas, «Impossible Team» av 180 Amsterdam, 2006:


Nike, «Take It To The Next Level» av 72andSunny, regi Guy Ritchie, 2008:


Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i

– Jeg liker veldig godt Widerøe-konseptet «Hele Norge. Hele tiden» fra McCann. De har også tatt hjem en del priser for denne filmen, og det er velfortjent. Det er en god varme i filmen og den treffer meg godt med bestefar/barnebarn-forholdet. Settingen er perfekt og det har også truffet spot-on med musikken. Den er folkelig og får meg i godt humør. Kudos!

«Grandpa’s Magic Trick» av McCann Oslo, regi: Marius Holst (4 1/2), 2012 [du kan også se filmen i mediespilleren].

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til. Og hvorfor?

– Jeg vil sende stafettpinnen til en tidligere lærer av meg, Bjørn Høydal, som nå jobber i Op Designstudio i Kristiansand. Han ga meg inspirasjon og fikk opp øynene mine for hvordan å kommunisere med godt designhåndverk.

Med filmen «Grandpa's Magic Trick» lanserte McCann Oslo Widerøe-konseptet «Hele Norge. Hele tiden.». Regi: Marius Holst (2012)