– Rørt og stolt

Både NSB og Strandaskinke får skryt av markedssjefen i Forlaget Oktober, Silje Tretvoll, i denne ukens Kudos-spalte.

75679 2c878 original
«Begynn på Knausgård, ta toget»

Silje Tretvoll, markedssjef i Forlaget Oktober.

Silje Tretvoll

(41) er markedssjef i Forlaget Oktober, som i fjor tok skrittet opp til 1. plass som det største forlaget for norsk skjønnlitteratur målt i markedsandeler. Markedssjefen, som er én av tre i forlagets ledergruppe, leder arbeidet med alt som skjer med en bok når den er på vei ut til leseren: kommunikasjon, salg, forhandlinger med bokhandelkjeder, kontakt med ulike litterære aktører, lanseringer, produksjon og salg av forlagets e-bøker og pocketbøker. Tretvoll jobber med forfattere som Linn Ullmann, Karl Ove Knausgård, Jon Michelet, Per Petterson, Anne B. Ragde, Edvard Hoem, Dag Solstad, Tove Nilsen, Tore Renberg, Lars Ramslie, Hanne Ørstavik, Morten Strøksnes og mange flere.

Fortell om en norskkprodusert jobb du er glad i

– Jeg er glad i NSBs siste kampanje, «NSB dramatiserer». For det første er toget en utrolig flott reisemåte der man i et hektisk hverdagsliv har tid til refleksjon og ettertanke. I min jobb er jeg selvfølgelig veldig opptatt av at folk skal lese god litteratur, og dette kan jo nettopp nytes på toget. I den ene reklamefilmen synliggjøres det ved slagordet «Begynn på Knausgård, ta toget». Siden Knausgård er en av dem jeg jobber mye med, synes jeg det er gøy at hans «Min kamp»-bøker framheves som en kvalitet du får tid til når du tar toget.


– Siden jeg ikke klarer å begrense meg til kun en film, vil jeg også trekke fram den siste reklamefilmen for Stranda spekemat. Mannen min er fra Stranda, svogeren min jobber på spekematen. Første gang jeg så denne filmen kjente jeg at jeg fikk frysninger av den vakre naturen som er der oppe og hvordan man filtret dette sammen med det gode produktet. Ja, jeg innrømmer at jeg rett og slett ble litt sånn nasjonalromantisk rørt og stolt da jeg så den filmen.


Nevn et inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Her har jeg ikke mange gode forslag, så jeg benytter anledningen til å trekke fram en norskprodusert holdningskampanje som har hevdet seg godt internasjonalt isteden. Jeg husker jeg ble sittende helt fjetret å se denne filmen da den først utkom. Og jeg gråt. Den suste rett inn i hjertet mitt. Filmen jeg snakker om er #kjærepappa som ble laget for Care Norge. Som kvinne og mor til to døtre, traff den meg umiddelbart. Det skjer aldri at jeg gidder å se en reklamefilm som varer i nesten fem minutter, men denne filmen klarte nettopp det kunststykket på grunn av formen den ble fortalt i og på grunn av det viktige innholdet.


Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg vil sende pinnen videre til en utrolig flink dame, Beate Tangre i Tangrystan. Hun har akkurat vært i Cannes og vunnet gull for #kjærepappa, så hun har nok mange spennende innspill å komme med i denne spalten.