«Being Harold Einstein»

Thea Bjørndal Iversen og Anette Bellika Finnanger liker regissør Harold Einstein så godt at de har lyst til å flytte inn i hodet hans. Se hvilke av hans filmer samt andre reklamejobber kreatørteamet har valgt seg ut i ukens utgave av Kudos.

76069 36c1f original
Skjermbilde fra «I'm Killing Weeds Right Now», regissert av Harold Einstein for Weedol.

Anette Bellika Finnanger (t.v.) og Thea Bjørndal Iversen.

Når vi ber Anette Bellika Finnanger og Thea Bjørndal Iversen om å presentere seg selv, gjør de det slik: «Vi er et kreatørteam som gikk ut fra Westerdals i fjor. Etter praksis i SMFB og et år i Schjærven Reklamebyrå, går vi nå over til TRY.»

De er muligens for beskjedne til å nevne det selv, så vi legger gjerne til at duoen allerede har vunnet en haug med priser, inkludert gull i Clio, Young Guns og Gullblyanten.

– Tusen takk til Beate Tangre for både stafettpinnen og skikkelig hyggelige ord!

Gratulerer med ny jobb i TRY! Fortell om en norskprodusert jobb dere er glad i.

– Det er fristende å ta noen av de gamle jobbene som fikk oss til å ville jobbe med reklame, men de fleste er jo nevnt i denne spalten allerede. Derfor vil vi gjerne få frem jobben for Norsk Luftambulanse, «Avbrutte reklamefilmer».

– Vi synes dette er en skikkelig fin jobb. Den er gjennomført på en utrolig smart måte ved å avbryte kjente reklamefilmer for å få frem budskapet om at slag kan ramme når som helst. Tydeligere blir det ikke. Vi tipper at det også har skapt positiv oppmerksomhet for kundene som gikk med på det. Alt er egentlig fint med denne jobben.

  • «Avbrutte reklamefilmer» (Canal Digital) for Norsk Luftambulanse av TRY. Produksjonsselskap: Bacon. Regi: Bart Zimmer


  • «Avbrutte reklamefilmer» (Aftenposten) for Norsk Luftambulanse av TRY. Produksjonsselskap Einar Film. Regi: Aksel Hennie


Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid dere gjerne skulle ha lagd selv.

– Vi har begge forelsket oss i regissøren Harold Einstein fra Dummy films, og skulle ønske vi kunne vært inne i hodet hans hele tiden. Alt han har laget er dritgøy, men for å ikke lage verdens lengste Kudos, har vi plukket ut to favoritter.

– Den første er en film for bleiemerket Luvs av Saatchi & Saatchi, New York. Selv om den er lang, er det kanskje den morsomste reklamefilmen noen av oss har sett.

  • Luvs, «New Kid». Byrå: Saatchi & Saatchi, New York. Produksjonsselskap: Station Film. Regi: Harold Einstein

– Den andre Harold Einstein-godbiten er laget for Weedol av McGarryBowen London. Den har en veldig tullete og barnslig tilnærming til noe som vanligvis presenteres på en ganske døll og informativ måte.

  • «I’m Killing Weeds Right Now» for Weedol av McGarryBowen London. Produksjonsselskap: Dummy Films. Regi: Harold Einstein

– Til slutt vil vi gjerne hylle «CV» for Situation Stockholm av Ingo. Kun ved bruk av reklameplakater på T-banen klarte Ingo å øke salget og oppmerksomheten rundt Stockholms svar på =Oslo. Det er en nydelig innsikt og en skikkelig fin måte å menneskeliggjøre uteliggerne på.


Hvem vil dere sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Vi holder det ungt og sender stafettpinnen videre til Thea Tovshus i SMFB fordi vi syns hun er dritflink og tror det blir gøy å se hva hun trekker frem. Kanskje hun har en spøkselseshistorie på lur?