– Utrolig gjennomarbeidet håndverk

Trippel-kudos fra Thale Høy-Petersen, Torny Hesle og Ingrid Lea i McCann.

76631 630ee original

Thale Høy-Petersen, Torny Hesle og Ingrid Lea, bedre kjent som «de der jentene som er tre i et team», møttes i AD-klassen på Westerdals i 2008. De rakk akkurat å få seg fast jobb i DIST Creative før byrået la ned, og ferden gikk videre til McCann. Der har de vært siden.

Torny Hesle, Thale Høy-Petersen og Ingrid Lea.

Redaksjonell kommentar: Vi har hatt mange yngre kreatører i Kudos-spalten den siste tiden, og felles for dem alle er at de ikke driver med selvskryt om priser og egen fortreffelighet (noe enkelte forlengst pensjonerte kreatører stadig gjør). Vi synes likevel det er verd å nevne at trioen allerede før de var ansatt i McCann var for prisveteraner å regne, med blant annet gull og to sølv Young Creatives (Eurobest), gull i Clio samt Grand Prix i Gullblyanten. Antallet priser vunnet etter ansettelsen i McCann i 2013, har vi ikke ork til å liste opp.

– Så stas å få stafettpinnen. Takk, Thea, du er rimelig kul sjæl!

Fortell om en norskprodusert jobb dere er glad i.

– Ettersom vi er tre stykker tar vi oss friheten til å trekke frem tre norske og tre utenlandske caser. Kudos nr.1 går til Hans Magne Ekre og Alexander Gjersøe for jobben «Second Hand Campaign» for IKEA, der de istedenfor å fokusere på IKEAs egne møbler, heller bruker all reklameplass på å vise andres. Ganske bold move å få en kunde med på, og samtidig veldig tidsriktig og sjarmerende fra IKEA. Særlig filmene får de slitte, gamle møblene til å se kjempesjarmerende ut, uten at de overskygger IKEAs nye møbler. SMFB later også til å ha en helt unik evne til å løfte alt de gjør et knepp ekstra med et utrolig gjennomarbeidet håndverk. Heia!


– Vi har også lyst til å trekke frem et radiocase fra hele kreatørgjengen i TRY/Apt, nemlig julespottene for finn.no. Så enkle og så treffende! Ekstremt presis innsikt, og en gjennomføring som tar folk helt på kornet. Ekstra kudos generelt til finn.no som har klart å bygge en så kjent merkevare, og ikke minst kjenningsmelodi, som gjør avslutningen på spottene så utrolig elegante.


– Og så til en liten direkteperle fra mappa til Pål Høyer-Andreassen og Magnus Høgberg Hansen fra dengang de jobbet i Recommended. Purrebrevet for Kristiansand Folkebibliote er herlig frekt, deilig tørt og vi ler like mye hver gang vi leser tekstene. Et godt eksempel på at en knallgod idé like gjerne kan ta form som en gammaldags DM. Et ekstra anerkjennende nikk til «Berlinerpoplene», det er nesten en kunst å forklare en så spennende tvist så kort og tamt.

Se DM'ene her: Berlinerpoplene, Drageløperen, Harry Potter og Dødstalimanene.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonale/utenlandske arbeider dere gjerne skulle ha lagd selv.

– Visste du at bier kan lage honning av alt som inneholder mer enn 15 prosent sukker? Vi er temmelig misunnelig over at dette faktum havnet på bordet til McCann Praha, for derfra var ikke veien lang til kampanjen «Bees Can Find Sugar Where You Least Suspect It» for helsekostkjeden Nas Grunt. De lagde rett og slett honning av hamburgere, posesuppe og ketchup for å gjøre folk bevisst på skjult sukker. Det er så fint! Og et godt eksempel på at gode ideer kan komme fra hvor som helst, blant annet sære dokumentarer på

Animal Planet


– Lanseringen av serien «Secret Diary of a Callgirl» er en radioløsning helt etter vår smak. Hvorfor lage radiospotter når du heller kan få radiovertene til å prate om produktet ditt i tre dager? Draft FCB rigget seg til i leiligheten vis-a-vis studioet til det mest populære radioshowet i Auckland. Og så sendte de inn the callgirl …

– Promoteringer av TV-serier kan ofte bli litt abstrakte eller grunne, men her får de dramatisert innholdet på en glimrende måte uten å spoile. Sånt blir det både norsk kudos og radiogull i Cannes av.


– Til slutt har tar vi med et studentcase fra Berghs School of Communications, ettersom det er i denne kategorien du finner de virkelig banebrytende idéene. Vi er stor fan av idéer og løsninger som tar merkevarens grunnleggende filosofi på alvor. Og stort bedre enn dette kan det vel neppe gjøres. Vakkert! (Jobben er laget av Patrik Beskow, Daniel Lunde og David Alledal).


Hvem vil dere sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Vi sender pinnen med Swebus til Karina Ullensvang og Rikke Sofie Jacobsen hos Forsman & Bodenfors i Gøteborg. Etter tre år hos verdens beste reklamebyrå og med erfaringer fra storslåtte globale kampanjer (GRATTIS så sjukt mye med glassløve!) lurer vi på hvor dere plukker inspirasjonen fra.