«Vil aller helst bare gjøre noe dust»

Caroline Riis i TRY deler noen av sine «greatest hits» i ukens Kudos.

Caroline Riis jobbet i mange år i Wieden + Kennedy (London, NY), der hun fikk jobbe på merker som Nike, Honda og Lurpak. Nå jobber hun i TRY med partneren Eirik Sørensen og bruker dagene på blant annet DNB og Røde Kors. 

– Tusen takk, Marie! Ingen hyggeligere invitasjon til å bli mer kjent enn det der. 

– Jeg er en referansenerd. Jeg er ganske sikker på at jeg kom meg gjennom det første året i bransjen ved å presentere tekster og ideer bygget opp og limt sammen av referanser fra filmer, gamle D&AD kataloger og Family Guy cutaways. Derfor syns jeg det bare er rett og rimelig at jeg deler noen av mine «greatest hits» av referanser som jeg har brukt mest flittig gjennom årene. 

«Hydro gjorde jo det allerede i 2007, med den tog-filmen.» 

– Det er tydelig at det er flere enn meg der ute i verden som har blitt inspirert av denne digge jobben av Martin Thorsen og Torbjørn Kvien Madsen [dengang i DDB].

«Det hadde vært fint om vi kunne spilt mer på kontrasten og balansen mellom bilde og tekst. Se her:»

– «Reversed life» av Petter Bryde og Thorbjørn Ruud [dengang i TRY] er en klassiker, og en jobb som varmer en tekstforfatters hjerte. 

«Bah, det der er jo egentlig bare en dårligere versjon av Whopper freakout.»

– Irriterende god idé som startet en ny bølge av reklametenkning i bransjen. Ennå ikke sett noen gjøre det bedre. 

«Egentlig vil jeg helst bare gjøre noe dust som den Will Ferrell øl-reklamen der de kuttet slutten.»

– Old Milwaukee er blant mine all-time Superbowl favoritter! Will Ferrell kontaktet selv ølmerket og tilbydde å reklamere gratis for dem, bare fordi han likte ølet deres. Resultatet ble en rekke improviserte reklamer som ble sendt kun lokalt i fem byer i Illinois og Iowa. Hovedreklamen (inkludert) ble sendt under selveste Superbowl-finalen - men kun i North Platt, Nebraska. Anbefaler å søke opp alle, selv om flere av dem kun finnes som dårlige opptak av tv-skjermer der reklamen gikk. 

«Er det den nye Norwegian-rekl.. Nope! It's a Tide ad.»

– Så det var et VASKEPULVER som skulle lage den beste strategien jeg har sett på flere år. Å lage en idé som ikke bare gir deg tillatelse til å si produktnavnet 12 ganger på 60 sekunder, men som får deg til å tenke at alle reklamer der man ser rene klær er en reklame for Tide? Hatt. Av.

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg vil gjerne sende kudos-pinnen videre til en veldig flink fyr som står bak flere referanse-verdige jobber, nemlig Sebastian Prestø i Morgenstern.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.