– Kreativitet er nøkkelen

Jon Fredrik Sandengen i Per Høj mener at de som spår reklamefilmens død tar feil, igjen, og at evnen til å formidle gjennom film og levende bilder er viktigere enn noen gang.

Arbeidende styreleder og rådgiver i Per Høj, Jon Fredrik Sandengen.Jon Fredrik Sandengen var med å starte Per Høj i 2017, der han er arbeidende styreleder og rådgiver. Byråleder i Saatchi & Saatchi i 13 år før det. Tidligere har han også jobbet som AD, kreatør og kreativ leder. Han har lang fartstid i bransjen og har blant annet ledet Gullblyanten og vært styreleder i Kreativt Forum. 

– Jeg ser at denne stafetten er inne i en fase hvor pinnen bæres av noen som har vært med en stund, da setter jeg stor pris på å få den fra Sten Bråthen. Hans kloke hode og kunnskap om faget er viktig for bransjen vår, så får vi være litt rause med at han nå representerer det noe utvidede bransjebegrepet. Uansett er det viktig at i alle bransjens kriker og kroker er folk som forstår at det oftest er i det kreative nøkkelen til effekt ligger, når jobben er basert på god innsikt. 

– Det kreative handler selvfølgelig ikke bare om enkeltløsninger, men også om det strategiske valget og konseptet. Jeg vil gjerne gi Kudos til arbeider hvor du ser at det i alle ledd; hos kunde, byrå og regissør er tilført noe vesentlig. Tar med regissør i dette bildet fordi alle som har spådd og spår reklamefilmens død tar feil, igjen. Evnen til å formidle gjennom film og levende bilder er og blir viktigere enn noen gang. Det er mye å ta av som oppfyller disse kriteriene, både nytt og gammelt. Mye veldig bra arbeid har fått kudos allerede, men noe er igjen. 

– Kan jeg begynne med utlandet? Da velger jeg med hjertet – både for kreativ reklame og fotball. Det fantastiske arbeidet for Hammarby Fotboll som kom for noen år siden, da en av Nordens aller største klubber hadde rykket ned og spilte på nest øverste nivå i Sverige. Arbeidet oser av kjærlighet og forståelse for fotballkultur, og formidlingsglede. Fotball er kultur og big business, jeg tror dette var et godt bidrag til en klubb som lå nede, og som nå er tilbake i toppen. Regissør Joakim Thørn viser det svenske filmhåndverket på sitt aller beste i disse to filmene. 

 

– Én jobb til fra Sverige, IKEA konseptet «Der livet händer» fra Åkestam Holst - dette er veldig fint og går rett til kjernen av merkevaren. Det er sagt at dette skulle bringe IKEA tilbake til Ingvar Kamprads opprinnelige visjon: «En bättre vardag för de många människorna», gjennom kreativ reklame, og det gjør de så enkelt, stillferdig og innsiktsfullt. Godt og modig. Konseptet består av mange løsninger på ulike flater, bl.a. mye fin print av AD Jesper Holst – det er bare å studere og lære.

Her velger jeg to filmer, «Varannan Vecka» og «Komma Hem»:

 Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i.

– En ny norsk jobb jeg synes fortjener kudos er den siste kampanjen til Telia Bedrift [som du ser i mediespilleren] fra NORD DDB, av Henrik Weido Lorentzen og Tor Adam Slettebø. Dette syns jeg er veldig morsomt. På konseptet «samspillet kan alltid bli bedre» er det tydelig hvor de vil med karakterene, situasjonene og humoren i de små stilsikre filmene. Synes også Morten Borgestad har et spesielt godt grep på regien. 

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Da vil jeg gjerne gi pinnen videre til Bjørnar Buxrud i Morgenstern, så blir det nok en etappe hvor pinnen bæres av en med mange års grunnlag for egne meninger. Bjørnar er en hyggelig og smart fyr, det blir spennende å se hva han bringer til torgs her.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.