Misunnelse og verdighet

Tekstforfatter og partner i Morgenstern, Bjørnar Buxrud, trekker frem jobber som ifølge ham selv er misunnelsesverdig gode.

Bjørnar Buxrud er tekstforfatter, sosiolog og partner i Morgenstern. Han har tidligere jobbet i TRY, Apt, DDB, KITCHEN, Dinamo og JBR McCann. 

– Takk til Jon Fredrik for stafettpinnen. Jeg hadde gleden av å se mer til ham for noen år siden, da han raus som han er, lot meg krasje på hytta til Pepper reklamebyrå i Hemsedal et uanstendig antall helger i skisesongen. Det er veldig inspirerende å se hva han har fått til siden den gang, og hyggelig at han sender stafettpinnen min vei! 

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i.

– Å si at jeg er glad i disse jobbene, ville være å juge. Det er ærligere å si at jeg virkelig misliker hvor bra de er. Misunnelse er en schtøgg følelse, men også en oppriktig målestokk på hvor bra man synes andres jobber er. 

• Kaizervirus - Anorak/ HES
– Er det ikke fortsatt den smarteste mobilideen som er gjort her til lands, da? Her spiller, med en lavthengende metafor, idé, kanal, og målgruppe definitivt samme melodi, og resultatet er misunnelsesverdig bra. Husker vi diskuterte denne opp og ned da vi jobbet i Apt. Det er en sånn jobb som får deg til å tenke at, faen, nå må vi skjerpe oss! Det er rett og slett veldig bra tenkt og utført (Se jobben i mediespilleren).

• Freia Strøssel - SMFB
– Fraværet av gode annonser er vel neppe den mest alvorlige konsekvensen av papirmedienes langtekkelige død, men nye medievaner kommer også til syne som lav deltagelse og slapp innsats i noe som pleide å være en slags paradegren. Det er en stund siden helsiden var selve svenneprøven i reklamehåndverket, men jeg blir fortatt blid – og noen ganger misunnelig – når jeg ser gode eksempler på denne nå utrydningstruende arten. Disse inspirerer ennå. Smart, lekent og uhøytidelig. 

Fortell om én eller flere internasjonale jobber du er glad i.

• Nike What if
– Disse vant vel i Cannes det året jeg begynte å jobbe, og selv om vi neppe var målgruppa, virket de nok ekstra sterkt på de av oss som vokste opp da det fremdeles var forbudt med skateboard i Norge. Det er et velkjent grep å snakke om en ting på samme måte som vi snakker om noe annet for å få frem et nytt perspektiv, men her synes jeg det gjøres på et særdeles vellykket måte. «I used to run – when I was EIGHT!!» Priceless! 

• The Hair Fest Campaign - Ogilvy & Mather Mexico
– Denne mener jeg er et eksempel på goodvertising som faktisk gjør noe riktig og ikke bare har de riktige meningene. Her er koblingen mellom de som trenger og de som har, ganske enkelt genial og jeg mener den skal ha ekstra-kudos for å klare å både ta opp og løse et halsklump-vekkende problem på en overraskende og svært sjarmerende måte. Man kan mene mye om reklamefolk, men jeg tror ikke det er så mange andre yrkesgrupper som ville tenkt at det er mulig å hjelpe kreftsyke unger ved hjelp av langhårede metalfans. 

• Playstation Double Life - TBWA/ London
– Denne blir jeg aldri lei av. Man har sett en og annen tablå-film etter hvert, men det er få som står seg så bra som denne. God idé, fantastisk regi, og teksthåndverk av ypperste klasse. 

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg sender stafettpinnen videre til Peter Power i Anorak. Jeg hadde gleden av å bli bedre kjent med ham da vi var på tur for litt siden, men det ble ikke så mye fagprat. Så Peter: Hva slags reklame liker du egentlig? 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.