Tett på egen sandkasse
Lars-Kristian Harveg og Jonas Grønnern i TRY har sommerens nest siste Kudos-spalte. De roter nær sin egen sandkasse når de hedrer et reklamearbeid som har vunnet hele verden med sin banebrytende kommunikasjon.
Jonas Kopstad Grønnern er tekstforfatter, Lars-Kristian Harveg er AD, og de har jobbet sammen i over 10 år. Først i McCann, så TRY, der de har vært i snart 9 år.
– Takk til Kavar for stafettpinnen. Vi har prøvd å samle det vi liker her og kan begynne med ham. Flink er han også! Så til jobbene:
«Audi Enter Sandbox» av POL (se arbeidet i mediespilleren).
– Med fare for å bli beskyldt for å rote for tett på vår egen sandkasse, trekker vi frem denne. En sjukt inspirerende jobb fra et team som aldri ser ut til å bli mette. Anerkjennelse har det strengt tatt ikke skorta på, men kudos fra oss må vel sees på som selve kronen på verket.
– Også tar vi med denne, som satte oss litt ut her om dagen. En seksminutters informasjonsvideo for Overgrepsmottaket i Østfold som snart hele Norge har sett. Laget av Lucky View.
Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid dere gjerne skulle ha lagd selv.
– Vi liker reklame som får oss til å le og vi liker at dette er laget på 70-tallet, men like gjerne kunne vunnet priser i dag. For Miller High Life av McCann-Erickson:
Se flere filmer i samme serie her (YouTube).
– Så til noen jobber vi skulle ønske vi hadde laga, men som noen andre har laga og sannsynligvis har hentet både Gull-løver og Grand Prix på når dette leses. Denne ideen er fantastisk.
«Streetguard» Tracking Systems de Mexico av Ogilvy Mexico.
– Og dette var fantastisk smart og utrolig bra gjennomført av Burger King.
«Scary Clown» av LOLA MullenLowe i Madrid.
Hvem vil dere sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?
– Stafettpinnen går videre til noen andre reklamefolk vi både liker og syns er flinke. De heter Ulrik Solum Waagsether og Sindre Veseth Foss og jobber i Ernö.