Tett på egen sandkasse

Lars-Kristian Harveg og Jonas Grønnern i TRY har sommerens nest siste Kudos-spalte. De roter nær sin egen sandkasse når de hedrer et reklamearbeid som har vunnet hele verden med sin banebrytende kommunikasjon.

89974 974d1 original

Lars-Kristian Harveg og Jonas Grønnern.Jonas Kopstad Grønnern er tekstforfatter, Lars-Kristian Harveg er AD, og de har jobbet sammen i over 10 år. Først i McCann, så TRY, der de har vært i snart 9 år.

– Takk til Kavar for stafettpinnen. Vi har prøvd å samle det vi liker her og kan begynne med ham. Flink er han også! Så til jobbene:

«Audi Enter Sandbox» av POL (se arbeidet i mediespilleren).

– Med fare for å bli beskyldt for å rote for tett på vår egen sandkasse, trekker vi frem denne. En sjukt inspirerende jobb fra et team som aldri ser ut til å bli mette. Anerkjennelse har det strengt tatt ikke skorta på, men kudos fra oss må vel sees på som selve kronen på verket.

– Også tar vi med denne, som satte oss litt ut her om dagen. En seksminutters informasjonsvideo for Overgrepsmottaket i Østfold som snart hele Norge har sett. Laget av Lucky View.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid dere gjerne skulle ha lagd selv.

– Vi liker reklame som får oss til å le og vi liker at dette er laget på 70-tallet, men like gjerne kunne vunnet priser i dag. For Miller High Life av McCann-Erickson:

Se flere filmer i samme serie her (YouTube).

– Så til noen jobber vi skulle ønske vi hadde laga, men som noen andre har laga og sannsynligvis har hentet både Gull-løver og Grand Prix på når dette leses. Denne ideen er fantastisk.

«Streetguard» Tracking Systems de Mexico av Ogilvy Mexico.

– Og dette var fantastisk smart og utrolig bra gjennomført av Burger King.

«Scary Clown» av LOLA MullenLowe i Madrid.

Hvem vil dere sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Stafettpinnen går videre til noen andre reklamefolk vi både liker og syns er flinke. De heter Ulrik Solum Waagsether og Sindre Veseth Foss og jobber i Ernö.