– Fortjener så mye mer enn kudos

Kreatør Petter Andersen i Creuna har ukens Kudos. Han trekker blant annet frem reklamearbeid som har endret liv, til og med reddet et.

90258 de85a original
«Engangskamera», av Schjelderup-Lund, Bendiksen & Partners for Kirkens Bymisjon.
90259 5683a original
«Lone parent», av Calle Åstrand for Åhlens.

Petter Andersen er kreatør i Creuna. Tidligere har han jobbet i Bold\TBWA og Bates. De siste 7 årene har han jobbet i team med AD Anders Asheim.

– Takk til Jan Cato for fin veksling. Tiden rett etter Westerdals, med Cattott og andre soul brothers and sisters i Bold/TBWA, er mimreverdig. Særlig fredagene. Dagen startet med kreativt møte og obligatorisk Tran og Sana Sol. Deretter var det pølselunsj servert av Ragnar «revykokk» Roksvåg, før Hans Christian Grønn til slutt vant ordspillkonkurransen. Kudos til fine folk i en fin tid.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i.

«Engangskamera», Kirkens Bymisjon

– For noen år siden var jeg med å vinne Reklame for Alvor. Da Egil Alv Andreassen gratulerte måtte jeg fortelle at nettopp han hadde laget min favoritt RFA-kampanje gjennom tidene. Sammen med AD Jørgen Grann i byrået Schjelderup-Lund, Bendiksen & Partners vant de for Kirkens Bymisjon i 2001. Denne medienøytrale løsningen mener jeg er langt forut for sin tid. Lenge før «captivating SoMe-campaigns» og «Petter uteligger», engasjerte de folk gjennom å dele ut engangskameraer og la de narkomane selv dokumentere sin hverdag. Egil fortalte at en av de involverte fant sin vei ut av miljøet og misbruk gjennom sin fotodokumentasjon, noe som langt på vei reddet hans liv. Det fortjener så mye mer enn kudos. (Annonse ligger i mediespilleren).

– En annen norsk kampanje som virkelig har begeistret meg er Anoraks «The distress signal» for Amnesty. Virkelig inspirerende å se hvordan en smart idé og intelligent kanalbruk kan skape stor oppmerksomhet, for så å bidra til å endre livet til en ung kvinne på andre siden av verden.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonale arbeider du gjerne skulle ha lagd selv.

– Før det blir for sentimentalt, vil jeg trekke fram denne svenske godbiten. Selv om jeg i et begeistret øyeblikk hevdet at dette er verdens beste reklamefilm, så er den nok ikke det. Likevel digger jeg timingen i Calle Åstrands skildring av denne oppofrende alenefaren. (Filmen ligger i mediespilleren).

Burger King, «McMansions» av David Miami:

– I Bates diskuterte vi ofte USP. Denne printen fra David, Miami for kunden Burger King fremviser deres USP ovenfor hovedkonkurrenten på en måte Jan Blichfeldt og undertegnede nok kan være enige om at fortjener kudos.

Mail Chimp:

– Det er nok ikke hver dag David Droga, også kjent som Droga5, (de var fem søsken og moren merket klærne deres etter fødselsrekkefølgen) mottar kudos fra en reklamenerd fra Lørenskog, men denne skal han få for. Den popkulturelle innsikten som danner bakgrunnen for «Did you mean Mail Chimp?» er like smart som uttakene er brilliante.

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

Frank Nystuen i Hyper er en engasjert fyr jeg har diskutert heftig med, spesielt natterstid på Croisetten. Vi blir alltid venner, og sjelden har jeg ledd mer enn da Frank fortalte historien om da han i George Lois-stil måtte true med atombomber for å få gjennomført en idé. Det fortjener kudos og stafettpinne.

«Lone parent», av Calle Åstrand for Åhlens.