«We Could Be Heroes»

Frank Nystuen er kreatør i Hyper. Han skulle ønske at flere reklamefolk utnyttet kunnskapen og evnene sine til å sette dagsorden.

Frank Nystuen er kreatør i Hyper. Han har tidligere jobbet i DDB, Uncle Grey, Leo Burnett og JBR McCann.

– Gøy at du sender stafettpinnen fra Skøyen til Stortorget, Petter. Vi har diskutert mye reklame. Spesielt i Cannes. Du vil finne en del Cannes-vinnere blant de jobbene som inspirerer meg, men først en norskprodusert jobb jeg er glad i. 

– «Jeg mot meg» av Anti for NRK gir en unik innsikt i hvordan det er å være ung i dag med psykiske problemer. Serieskaperne har gjort en fantastisk innsats for å sette psykisk helse på dagsorden og vise unge mennesker at det hjelper å snakke om problemene man har.  


Nevn et eller flere inspirerende internasjonale arbeider du gjerne skulle ha lagd selv.

BMW Films : «The Hire» av Fallon Worldwide:

– Jeg digger merkevarer som tør å tenke annerledes, våger å gå all in og hvor produktet er helten. Det var akkurat hva Fallon og BMW gjorde med «The Hire», en nettbasert serie på 8 kortfilmer som brøt hver eneste regel i «læreboken» og den første kampanjen til å vinne en Titanium Lion. 

SpaceX Falcon: «Heavy Starman»

– There’s a Starman waiting in the sky. He’d like to come and meet us, and make Tesla our new ride. Ved å inkludere Roadster i launchen av SpaceX's Falcon skapte Tesla tidenes markedsstunt. Elbilen beveger seg nå i 67,385 km/t i retning Mars. Du kan følge reisen til Starman HER. 

– Den originale Starman var et lynnedslag av et geni. Ikke bare var David Bowie en av vår tids viktigste musikere, han forstod branding bedre enn de fleste. Gjennom konstant å skape nye alter-ego og gjenskape seg selv musikalsk fikk han både publikum og presse til å vente i spenning på hva som ville komme neste gang. I sitt «beste» øyeblikk fikk han oss alle til å føle at we could be heroes.

«The Swedish Number» av Ingo Stockholm for The Swedish Tourist Association:

– Om ikke alle ble helter så kunne i hvert fall alle i Sverige være ambassadør for sitt land. For å feire 250 år med ytringsfrihet (og tiltrekke seg turister) fikk Sverige som første land i verden sitt eget telefonnummer. Når folk fra alle hjørner av verden ringte The Swedish Number kom de til en random svenske de kunne snakke med om alt fra politikk, kultur og likestilling, til ting man kan oppleve og hva som er typisk svensk. Enkelt og genialt. 

Gap, «Pardon Our Dust» (2007), regi: Spike Jonze

– Hvem har ikke i hemmelighet drømt om å få knuse en preppy klesbutikk? Spike Jonze tar den helt ut og gir liv til denne fantasien i reklamefilmen «Pardon our dust» for GAP. 

«Meet Graham» av Clemenger BBDO Melbourne for Transport Accident Commission:

– Fart er gøy. Spesielt bak rattet. For å minne oss på hvor sårbar kroppen vår er, skapte Clemenger BBDO Melbourne  Graham – den eneste personen i verden designet for å tåle en krasj. Godt tenkt og fantastisk gjennomført. 

Esquire-omslag av George Lois  

– Fra 1962 til 1972 benyttet Esquire den legendariske AD-en George Lois til lage nittito hardtslående forsider for å selge magasinet. På forsidene tok han opp kontroversielle temaer som rasisme, feminisme og vietnamkrigen. Disse forsidene forandret magasindesign for alltid, har blitt utstilt på MOMA og er nå ikoner i den amerikanske kulturen. 

  

– Jeg skulle ønske at flere smarte reklamefolk utnyttet den kunnskapen og de evnene man har til å sette viktige temaer på dagsorden. 

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

Stefan Faldbakken er akkurat ferdig med en ny sesong av «Jeg mot Meg», og var regissør på gullfilmene «Vi sier ifra hvis det skjer noe» for VG av SMFB. De skulle jeg gjerne også ha laget selv og jeg vil gjerne høre hva som inspirerer Stefan om dagen. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.