– Hurra for bra design!

Art Director André Gidoin er tilbake etter noen år i utlandet, men er allerede godt i gang her hjemme. Han har sans for god design som er basert på strenge regler, som samtidig fører til fleksibilitet i uttaket.

91456 7c622 original
Netflix branding «The Stack», av Gretel NY. Les mer via lenke i saken.

Hjemvendt Art Director André Gidoin.André Gidoin har akkurat flyttet tilbake til Oslo etter ni år i utlandet der han har jobbet for blant annet DDB Paris, Leo Burnett Milano, Leo Burnett New York og Sid Lee USA. Nå gleder han seg til å finne interessante utfordringer, og å lage fine ting i Norge.

– Takk Anders og Sebastian! Det var utrolig moro å bli invitert inn i varmen hos dere i Morgenstern sånn fresh off the boat. Kult at dere gir stafettpinnen videre til meg!

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv

– Den første jobben jeg vil snakke om er en designjobb som er imponerende vel gjennomtenkt, forbausende enkel og 100% på brand. Gretel NY har stått for brandingen til Netflix og utviklet et designsystem de kaller «The Stack.» En visuell metafor og designsystem i ett. Det er kult å se hvordan man kan utvikle et designkonsept basert på ganske strenge regler og at disse reglene fører til fleksibilitet når det kommer til alle medieflatene Netflix reklamene skal leve på. Det er et designspråk som funker like bra på print som på film og i banner. Se og les mer om det HER. Hurra for bra design!

Netflix branding «The Stack», av Gretel NY

– Den andre jobben bruker også design på en veldig fin måte og passer utrolig bra for merkevaren. IBM og Ogilvy kom opp med en idé der reklamen demonstrerte det reklamen selv reklamerte for ved smart bruk av design og plassering.

IBM «People For Smarter Cities», av Ogilvy France

– Apropos design så er ikke telefonene våre designet til å brukes mens man går på gata. Så da trenger vi jo en service der noen kan leie oss slik at vi ikke havner i ulykker.

«Seeing Eye People»

– Og så for å nevne noe helt annet syns jeg det er utrolig kult når kunder og reklamebyråer samarbeider for å lage et underholdningsunivers som i seg selv kan promoteres og selges, og øker både omdømme og salg for merkevaren. Noen kaller det vel Intellectual Property. Gode eksempler på det er alt John Lewis gjør rundt juletider med Bear & Hare, Snowman - The Journey, Monty the Penguin og den nye med Elton John. Ikke bare lager de en reklame, men man kan også kjøpe karakterene eller produktene som ble funnet opp til historien. Toy Story er jo egentlig mesteren i dette. Men kampanjen jeg egentlig vil snakke om er oppfølgeren til Chipotle sin Back To The Start-kampanje som heter «The Scarecrow». Det en fin (og lang) animert film som bruker en kjent artist som covrer en fin låt, men så stopper den ikke der. Du kan nemlig også spille spillet basert på reklamen som også kommuniserer hvor viktig det er med uprosessert mat. Synd at det for tiden er høy risiko for å få matforgiftning av å spise på Chipotle.

«The Scarecrow» John Lewis, av CAA Marketing

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i

– Jeg har lyst til å gi kudos til Vekking Fra Hamar. Det er en drømmejobb som tar noe velkjent fra Norsk Tipping og lager en enda større opplevelse rundt det, som sikkert var et mareritt å faktisk få utført med tanke på teknologiske utfordringer og sånt. Kudos til bra idé, bra filmer, bra gjennomføring og kudos for at dere ikke ga opp.

«Vekking fra Hamar» Norsk Tipping, av TRY/Apt

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Takk igjen for at jeg fikk lov til å være med. Jeg sender stafettpinnen videre til rockestjernen Kenneth Lamond, som sitter rett ved siden av meg her hos Try, og partneren hans Even Moseng, som jeg fyller skoene til mens han er ute i pappapermisjon. Hva syns dere er bra a?