– Ikke så innmari guttastemning

Kreatørene Mads Rønold og Øyvind Waage i Per Høj har ukens Kudos.

94584 520ea original
«Strøm deg bort» av Anorak for TV 2 Sumo.
94585 d6da0 original
«Strøm deg bort» av Anorak for TV 2 Sumo.

Kreativt team i Per Høj: Mads er tekstforfatter fra Australia. Øyvind er tekstforfatter fra Westerdals. Men før det jobba Mads i sportsbutikk, og Øyvind med ventilasjonsrengjøring.

– Tusen takk til Emil og Sondre! Guttastemning?! Vi er da ganske moderne? Vi hadde en hyggelig kveld med Emil og Sondre på Island. Da var det ikke så innmari guttastemning. Vi drakk rødvin og espresso martinis og greier. Vi har dessuten mange venner som er jenter. Både felles og på hver vår kant. Men litt guttastemning blir det jo. Som her i Cannes. Han lærte oss mye den kvelden.

Guttastemning i Cannes med Sir Martin Sorrel, tidligere sjef i WPP.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber dere er glad i.

– En av høstens beste jobber er kanskje den ufrivillige alle MDG-haterene gjorde i valgkampen. Vi tror mange som i utgangspunktet ikke hadde planlagt å stemme MDG, fikk det nødvendige dyttet av folk som spydde ut dritten sin på Facebook. Ikke bare hetsinga av Lan, men også andre rants og konspirasjonsteorier. Det blir jo en slags fake news-kampanje med motsatt effekt. Og her helt uten en Bannon, Cummings eller annen ond mastermind bak det hele, men bare en bråte med uvitende privatpersoner som har gjort det helt på egenhånd. Så vidt vi vet da. Hehe. Fiende-crowdsourcing er jo en spennende og skummel tanke. Her er en favoritt fra FB-feeden under høstens valgkamp:

– Men demokratitukling får PR-bransjen holde på med. Vi får heller trekke frem et ærlig stykke reklamearbeid. Synes «Strøm deg bort»-filmene til Kasper Tuvnes Amundsen og Jens Bjørklund i Anorak hadde fortjent mer heder enn de har fått. Kanskje var det en politisk korrekt logg-på-livet-vind som blåste en mulig gullblyantpremiering i annen retning. Ikke vet vi. Men de tåler ihvertfall et gjensyn her. (Se arbeidet i mediaspilleren.)

Nevn et eller flere inspirerende internasjonale arbeider dere gjerne skulle ha lagd selv.

– Blir kanskje veldig uspennende å trekke frem en Grand Prix-vinner fra årets cannesfesitval, men vi gjør det likevel. Wendys kupping av Fortnite er smart, helt på merkevaren og veldig inspirerende. Den kreative lederen i byrået fortalte i et foredrag at hun irriterte seg over at flere i teamet satt og gamet på jobb, men de var altså på jobb viste det seg.

«Keeping Fortnite Fresh» for Wendy's av VMLY&R Kansas City:

– Og når vi er inne på burgere og hive-seg-rundt-stunts: Burger Kings svar på Kanyes enigmatiske McDonalds-tweet, er til å bli varm i kroppen av:

– Av norsk historiefortelling som har inspirert vil vi også gjerne nevne Rikke Gregersens student-oscar-vinnende kortfilm «De hensynsløse». Inspirerende fordi den er kjempebra og fordi den beviser at historiefortelling er best på å vekke følelser, og kanskje enda viktigere: et fag. Et fag som krever talent, teft og mot, ikke analyser, verktøy og data. Står vi ikke opp for dette, vil det bare bli vanskeligere for oss å lage kreativ merkevarebyggende kommunikasjon i fremtiden.

Trailer for «De hensynsløse» av Rikke Gregersen.

– Vi vil gjerne sende stafettpinnen videre til en designglassblåser i Mo i Rana. Neida. Men vi sender den gjerne til noen flinke nordlendinger. Nemlig Camilla Bjørnhaug og Preben Moan i TRY. Hvordan går det med dere?

«Strøm deg bort» av Anorak for TV 2 Sumo.

«Strøm deg bort» av Anorak for TV 2 Sumo.