– Deilig med litt good, clean fun

Preben Moan og Camilla Bjørnhaug i TRY har vært et kreativt team nesten like lenge som de har vært et par. Her er et knippe arbeider de liker godt.

94618 5937d original
«Sjetil bestemmer» for Norsk Tipping, av POL. Produsert av Einar Film & Fortellinger.


Preben Moan og Camilla Bjørnhaug. Foto: Mads Moan BjørnhaugPreben Moan og Camilla Bjørnhaug har vært et par i 27 år, og et kreativt team i 21. Den første jobben var i Bates, først i Oslo og så i Singapore. Deretter var de kort innom Leo Burnett, så flere år i DDB, og nå har det blitt ni år i TRY.

– Først av alt, takk til Øyvind og Mads for stafettpinnen! Hyggelig at dere tenkte på oss.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber dere er glad i.

– Vi ble veldig begeistret for den nye kampanjen for Lotto som jo er laget av våre søsken i POL. En morsom innsikt og gøyal idé som gir nytt liv til Lotto-konseptet! Deilig med litt good clean fun! (og en liten ekstra kudos fra et av de yngre medlemmene i familien som likte å se sj-lyden tatt på alvor).
[Arbeidet ligger i mediespilleren.]

Nevn et eller flere inspirerende utenlandske arbeider dere gjerne skulle ha lagd selv.

– En jobb vi liker veldig godt, er kampanjen for Visit Fareo Islands, der de stengte landet for vedlikehold. Dette er smart tenkt. Her klarte de å slå en hel del fluer i en smekk. De fikk masse oppmerksomhet rundt lille Færøyene som destinasjon. Færøyene fikk hjelp til å oppgradere og vedlikeholde turistattraksjoner. Og ikke minst, turister fikk tilgang til the holy grail når det kommer til reising: en unik og ekte opplevelse, det å bidra med noe meningsfullt, møte lokalbefolkningen, følelsen av å bli en del av stedet du besøker. Voluntourism er jo for så vidt ikke noe nytt, men her har de klart å bruke det kommersielt på en sjarmerende måte.

«Closed for maintenance, open for voluntourism»:

– En annen jobb vi synes var både original og smart er «The Last Ever Issue» for Gazeta.pl, Mastercard og BNP Paribas. Hvordan kan en nyhetsportal demonstrere hva de står for? Jo, de går sammen med Mastercard og BNP Paribas, kjøper opp Polens mest populære pornoblad, fyller det med nytt innhold, og legger det deretter ned. Helt nydelig.

«The Last Ever Issue» av VMLY&R agency, for Gazeta.pl, Mastercard og BNP Paribas:

Hvem vil dere sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Hadde vært gøy å høre hva som inspirerer vår ekskollega Kjetill Nybø i Kitchen (mannen med verdens beste latter).

«Sjetil bestemmer» for Norsk Tipping, av POL. Produsert av Einar Film & Fortellinger.