Tør å være dristig

Det er sjeldent at det skjer, men denne gangen har stafettpinnen havnet hos en planner. Møt svenske Linn Johnsson fra Kitchen og se hennes reklamefavoritter.

55649 82ef8 original
Whopper Sellout Case video. Av Dist for Burger King.

Planner i Kitchen: Linn Johnsson. Foto: Kitchen.

Linn Johnsson

er planner i Kitchen med bakgrunn fra McCann Oslo, McCann London og Saatchi & Saatchi Stockholm. Linn har vært litt av en nomade helt siden hun forlot barndomshjemmet i de Smålandske skogene for 11 år siden, men har nå landet i Oslo med planer om å bli.

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Mange fine jobber har jo blitt nevnt, men jeg har en personlig favoritt som ikke noen har gitt kudos til ennå. Generelt sett synes jeg det blir interessante jobber når en merkevare er litt dristig og for eksempel tør å ta tak i sosiale og kulturelle spenninger eller utfordrer kjedelige «sannheter» i markedet. Det er jo som kjent ganske vanskelig å få igjennom sånne typer ideer og det er ikke heller alle merkevarer og målgrupper som takler det, og det blir derfor naturlig nok ikke laget så mange tiltak på det grepet. Derfor vil jeg gi litt kjærlighet til et arbeid som jeg mener fikk til nettopp dette, nemlig Whopper Sellout av Dist.

– Jeg synes tiltaket var skikkelig rock 'n' roll i sin tone og utfordret en norsk sosial «sannhet» gjennom å sette spørsmålstegn til om det er viktig å alltid være snill og godt likt av alle. Jeg synes denne jobben har alt som et lifestylebrand a la Burger King kan ønske: attityd, humor, målgruppeinnsikt og aktualitet (det sistnevnte med hensyn til at ved tidspunktet for kampanjen så jaktet mange bedrifter helt ukritisk på flest mulige antall facebookfølgere uten å vurdere relasjonen man hadde til dem).

Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Det kanskje er litt drøyt at jeg velger nettopp et svensk arbeid, og jeg får eventuelt ta litt selvkritikk her på at jeg kanskje henger litt for mye på resume.se i forhold til typ creativity-online.com. Med det sagt så er jo Sverige faktisk et annet land og dermed er dette et utenlandsk arbeid, og siden jeg nå er veldig glad i denne jobben så blir det bare sånn.

– Jeg liker denne jobben av byrået Ingo av flere grunner, blant annet fordi man også her tar litt av en risiko, denne gangen ved å snakke høyt om negative assosiasjoner til den egne merkevaren. Og så er det bare dritfint utført uten å gå på kompromiss med ideen.


– Det som hever Dilljobben et ekstra nivå for meg er at man virkelig hadde bestemt seg for å gå hele veien og ikke forlate noen rosa elefanter, og derfor også hadde en plan for eventuell kritikk. Så de tok negative kommentarer fra sosiale medier og lagde fine tiltak av dem, blant annet dro man på fordomsturné.

– Jeg vil også gjerne ta med en feel good-favoritt her på tampen. Det er sikkert ikke bare meg som er glad i de fine julefilmene som adam&eve/DDB lagde for John Lewis, så jeg kan godt røpe at jeg ser på dem pinlig ofte, bare for å bli litt rørt. Det kan vel ikke være mulig å lage noe som er mer feel good enn dette? Jeg elsker også at man har bygget opp historiene så det absolutt siste sekundet kaster nytt lys over hele filmen man nettopp har sett.

Pingvinen:


Haren & bjørnen:


Please:


Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

Maja kom tydeligvis til Norge og spurte «hvor i all verden alle jentene er», selv kom jeg hit og lurte på akkurat det samme om Plannere. Siden jeg brenner sånn for planning, og det ikke akkurat myldrer av synlige Plannere her i Norge, så har jeg lyst til å kapre denne spalten en uke til på vegne av faget. Jeg sender derfor pinnen videre til Per Kristian Voss Halvorsen som er Creative Planning Director i Los & Co.

Whopper Sellout Case video. Av Dist for Burger King.