Den relevante småpraten

Nina Furu skrev nylig om bedrifters småprat i Sosial medier. I dette innlegget tar konsulent i Bates Digital, Henriette Høyer til motmæle.

37719 f6b1f original

Jeg leste nylig Nina Furus innlegg om viktigheten av den gode trivialiteten, eller egentlig norske bedrifters mangel på sådan i sosiale medier, på Hegnar.no. Nina har lært meg veldig mye om digital kommunikasjon, og var min guru da jeg var webredaktør i NSB. For en gangs skyld er jeg uenig i noe av det hun skriver og takk for det. Jeg er ute av bloggtørken.

Bedriftenes statuser kommer riktignok inn mellom venners oppdateringer, men bedriften har fått innpass på grunnlag av interesse, ikke vennskap.

Nina skriver:

«… vi er sosiale vesener. Det grinebiteren [som ikke ser poenget med sosiale medier for det er så mye triviell skravling der] bakerst i salen ikke tenker på, er at når det blir pause kommer han til å prate om været, om fotballresultater, om VG-oppslaget og om kaffekvaliteten han også. For det er sånn vi mennesker omgås. Facebook er bare en ny måte å gjøre en svært gammel ting: Småprat. Samtidig er Facebook også mer enn det, spesielt for oss i næringslivet: Det er en måte for bedrifter å blande seg opp i småpraten enkeltmennesker imellom. En sjanse til å få innpass i kundens svært personlige sfære. Og den som ikke skjønner at dette er en gavepakke av dimensjoner har ikke jobbet lenge med markedsføring»

Jeg er enig i at sosiale medier er en gavepakke til bedriften. Gjennom sosiale medier får vi innsikt i hva kundene mener, en mulighet til å ta pulsen på merkevaren sin i form av lytting og muligheten til å påvirke pulsen i form av dialog. At bedriftene får innpass i kundenes private sfære er jeg helt uenig i.

Bedriftenes statuser kommer riktignok inn mellom venners oppdateringer, men bedriften har fått innpass på grunnlag av interesse, ikke vennskap. Jeg har sluppet dem inn fordi jeg er interessert i bedriften eller produktene bedriften har, ikke for at vi skal være kompiser, - og slett ikke for at de skal snakke til meg om været!

Nina sier at norske bedrifter er for dårlige på småprat. Jeg er uenig. Jeg synes alt for mange bedrifter skravler om trivialiteter.

Mer fag, færre trivialiteter

Det er hyggelig at bedrifter husker sine ansattes bursdager, men det hører hjemme på kontoret. Jeg vil ikke ha statusoppdateringer om kakefest i feeden min. Jeg vil ikke høre om ansatte som blir overrasket på jobb av kameratgjengen som skal drikke ham ut.

Jeg følger et usedvanlig dyktig kommunikasjonsbyrå på Facebook, som i desember ikke bare fortalte at «nå skal vi på julebord», men som dekket alle henvendelser live med bilder og oppdateringer. Kleint! Jeg verdsetter deres faginput og vil ha mer av den!

Jeg vil selvsagt ikke bare ha upersonlige oppdateringer og pressemeldinger. Småprat gjerne om bedriften og de ansatte. Fortell meg hva de forskjellige i bedriften jobber med eller om noen har vunnet en pris eller skrevet en glimrende bloggpost. Å løfte frem ansattes kompetanse, eller seiere for bedriften, er virkelig å gjøre stas på sine ansatte, samtidig som det har relevans. Sosiale medier er nemlig glimrende for employer branding, om det gjøres riktig.

Sosiale medier = fortjente medier, og nøkkelen til fortjeneste er relevans.

I jaget på å få en like, er det lett å slenge ut trivialiteter og glemme målsettingen for tilstedeværelsen på Facebook.

Nina belyser et viktig poeng. Svært få bedrifter når frem i nyhetsstrømmen til sine tilhengere. Facebook estimerer at det bare er 13 %.

Løsningen på dette er neppe å komme med trivialiteter, du må være relevant og du må gi verdi!

Når en bedrift sier «Er du glad for at sommeren er kommet?», er det ikke relevant hvis ikke bedriften selger markiser, solkrem eller sandaler. Det blir støy og grinebiteren på kurs hos Nina, kurs jeg forresten varmt anbefaler, får bekreftet sin skepsis til sosiale medier.

Og selv om jeg ikke aksepterer småprat for småpratens egen skyld, er jeg helt enig i at man må skape engasjement og aktivitet for å knytte tilhengerne til seg og kanskje til og med få salg av det.

Før du legger ut en status, kan du tenke på følgende; Svarer statusoppdateringen til målsettingen for tilstedeværelsen? Inviterer du til dialog? Engasjerer, informerer eller underholder du? Og viktigst av alt – har den relevans for de som følger deg?

De slutter nemlig å følge bedriften din, om du ikke tar dem på alvor.

Les Nina Furus innlegg her

***

Henriette Høyer har jobbet med digitale flater siden 2000 som interaksjonsdesigner, webredaktør, digitalrådgiver og prosjektleder.

Henriette var Content & Marketing Manager i Telenor Business Norway, etter å ha vært webredaktør, sosiale medieansvarlig og digitalrådgiver for NSB i mange år.

Nå jobber hun som konsulent i Bates Digital og stortrives med det.