Kan PR og reklame bli sant?

Martine Fonstad-Smith i Trigger er en utro bastard.

38624 38262 original

«Kreatør?» Han ser på meg som et stort muskuløst spørsmålstegn. Vi sitter på en liten bar et sted på Oslos østkant. «Jeg lager konsepter og idéer for merkevarer i et kommunikasjonsbyrå», sier jeg. «Ja, reklamefilmer på TV og sånt?» Han tar en stor, usjarmerende slurk. «Nei», parerer jeg. «Jeg jobber kanaluavhengig. Der hvor målgruppen min befinner seg, der er jeg».

«Det er i dialog og lek med målgruppen man virkelig finner gullkorn». Jeg ser på ham og tar selv en rask slurk av glasset før jeg fortsetter. «Reklamefilmen eller annonsen er jo ikke ferdig laga når man trykker på play eller print – sånn som det var før. Det er først når man for eksempel ser filmen, leser annonsen eller liker merkevaren på Facebook at det etableres et slags forhold. Og nettopp da er det opp til oss i kommunikasjonsbransjen å bygge forholdet enda sterkere. Gjøre det engasjerende og spennende for alle involverte, i alle tenkelige kanaler. Treffer vi riktig, etableres en relasjon med målgruppen for et lengre løp, ikke bare der og da.»

Martine Fonstad-Smith, kreatør i Trigger

Har vi i det hele tatt sjans?

Selv er jeg er en slags utro bastard. Jeg er utdannet innen reklame og har jobbet i reklamebyrå i utlandet, men byrået som sist fanget min nysgjerrighet var et såkalt PR-byrå. Hvorfor ble jeg tiltrukket? I mitt hode jobber de to disiplinene – PR og reklame – med nøyaktig det samme. Begge skaper konsepter som byr målgruppen opp til dans. Kun virkemidlene skiller dem.

Det handler alltid om den gode ideen. Ideer som treffer. Ideer som snakker til deg, utfordrer deg og skaper noe sammen med deg. Kanskje forteller de historier eller tar deg med til steder du aldri har vært eller visst om. Så, hvor lever disse ideene? Av egen erfaring vet jeg at de sjelden dukker opp før man starter å utforske. Vi lever i en multiplattformverden og har derfor utallige flater å leke med. Så la oss gjøre nettopp det.

Sammen er vi dynamitt

For meg betyr PR enda flere arenaer som forteller meg hvem vi snakker til og hvordan vi snakker med dem. Og til slutt faktisk når dem. Med den gode ideen, som reklamebransjen er kjent for å rendyrke, i bunnen, kan kjærlighet fra et smart PR-hue få det hele til å skyte fart og virkelig bli stort. Større enn seg selv, faktisk.

Jeg har selv opplevd det. Der mitt reklamehode stopper opp, vil PR-teft få ideen til å lette, igjen og igjen. Det er så fint, og så jækla spennende. Det finnes ingen grenser for hvor høyt og langt man kan nå. Det er jo derfor vi gjør dette, for å treffe folk og formidle noe, i et viktig øyeblikk og der folk er. Og da bør det være av felles interesse å treffe mål med et realt blinkskudd, ikke sant?