Cannes: Inspirerende jurytjeneste

Jurymedlem i DM-kategorien, Håvard Buran Nærdahl mener det var flere av vinner-jobbene som var verdige Grand Prix-kandidater.



– Først og fremst er det en super mulighet til å få sett mange jobber, ettersom det er noe man vanligvis ikke får gjort med direktejobber, mener Nærdahl.

Han synes nivået på løvevinnerne er høyt.
– Gullvinnerne sto ut ganske tidlig. Så kom mange bronsevinnere, mens sølvet da ble vanskeligere ettersom man hadde solide jobber på bronsenivå, mener Nærdahl. Dermed bekrefter han det juryformann Rory Sutherland mente, nemlig at færre gullvinnere og flere bronse ikke betyr et lavere nivå, men at det kreves mye mer for å virkelig skille seg ut.

Nærdahl trekker frem den gullvinnende Olympus-jobben «Shark» der kameraet du kjøper viser en liten reklamefilm for et kameraetui når du åpner det for første gang, samt bitte små brev adressert til maur under kjøleskapet ditt for skadedyrskontroll – som to av favorittjobbene. En anti-røyk kampanje fra britiske Ogilvy tatt ut i flere kanaler får også ros fra Nærdahl. Generelt mener AD-en at det var mange smarte, enkle løsninger som man blir imponert over, for store seriøse kunder. Grand Prix-vinneren ser ifølge Nærdahl ikke så lekker ut som mange av de andre gulljobbene, men ble premiert fordi den var så smart tenkt ut og skilte seg totalt ut både i strategi og uttrykk i en kategori som vanligvis er svært konservativ i uttrykket.

Nærdahl forteller at det ble sene kvelder og lange diskusjoner mellom 33 jurymedlemmer, og han mener juryeringen har vært både lærerik og inspirerende.
– For andre nordmenn som eventuelt får mulighet til neste år så anbefaler jeg dem å si ja uten å tenke seg om. Det er virkelig verdt det, avslutter Nærdahl.