Cannes: To annonser og én utendørs med videre

To annonser fra DDB for Stena Line går videre i printkategorien, mens Saatchi & Saatchi er finalist i utendørskategorien med en jobb for Adicolor.



Det er de to annonsene «Baby Carrier» og «Pram» for Stena Lines cruisetilbud der de voksne fikk reise gratis i følge med barn, som har nådd shortlist i printkategorien. Av nærmere syv tusen innsendte arbeider har 653 av dem nådd shortlist, og av disse DDBs to jobber eneste norske. Det var 55 insendte norske bidrag i denne kategorien. Annonsen «Baby Carrier» med store barn med små foreldre på ryggen, fikk for øvrig diplom i årets Gullblyant.

Saatchi & Saatchis jobb for Adicolor, som også vant årets Young Guns er eneste norske bidrag i som har kommet med på shortlisten i utendørskategorien. Av 5758 innsendte arbeider gikk 579 videre. I denne kategorien hadde norske byråer sendt inn 34 jobber.

I kategorien Media var det ingen av de syv norske innsendte bidragene som gikk videre, av de totalt 1660 jobbene som ble vurdert. 191 av disse er med videre i konkurransen.