Skal ikke friste de yngste

EU har fått en gruppe med stor-annonsører som Coca-Cola, Nestlé, og Pepsico til å underskrive en avtale om ikke å markedsføre usunne produkter til barn under tolv år.



Gruppen består av elleve annonsører som tilsammen står for over 50 prosent av det som blir brukt på mat- og drikkereklame i EU-området, skriver MediaGuardian.

Avtalen innebærer at selskapene ikke skal reklamere for usunne matprodukter på TV, print og nett til barn under tolv år, innen 2008. Flere av selskapene som blant andre Pepsico, Unilever, og Kraft har også gått med på å holde seg utenfor skolegården til de yngste, med mindre helt spesielle avtaler er inngått med skoleledelsen.

Flere av de store selskapene som nå har signert avtalen, har tidligere også gått med på en rekke selvregulerende tiltak, blant annet på det amerikanske markedet. Denne gangen skal imidlertid avtalen monitoreres av et uavhengig organ, som skal se til at de holder det de har lovet, fra og med 1. januar 2009.

Avtalen er en del av EUs handlingsplan fra 2005 for å bedre helsen til europeiske barn, der mer fysisk aktivitet og mindre sukker i kostholdet anses som viktige hastetiltak.