Angrer på upassende reklame

Reklamebyrået Futatsu beklager Mercedes-Benz-reklamen som sier at «alle andre tyske biler suger.»

Bertel O.Steen innkalte til krisemøte i går da det ble oppdaget at reklamen for Mercedes nye C-klasse blant annet forteller at «alle andre tyske biler suger» og oppfordrer til å «ikke kjøp[e] noe dritt fra Munchen eller Ingolstadt»(BMW eller Audi).
– Vi beklager på det sterkeste at denne upassende teksten ikke ble oppdaget. En slik ordbruk tar vi sterk avstand fra, sier informasjonssjef i Mercedes-Benz, Hanne Werner Nilsson, til Dagens Næringsliv.

Også daglig leder i reklame- og mediebyrået Futatsu Industries, Bjørn Solvang, beklager.
– Dette er vår feil, hundre prosent. Vi har gjort en kjempebrøler. Kunden er helt uskyldig. Det kan godt hende at dette er årets reklamebyråtabbe. Teksten burde aldri ha vært skrevet, og intern korrektur har dessuten sviktet fullstendig.

Audi-direktør Vidar Eriksen i Møller-gruppen tror ikke annonsen kom på trykk ved en feiltagelse.
– En tabbe? Den er tynn! Er ikke det verdens eldste unnskyldning, å sende ut et litt tøft budskap og så bare si at «nei, det var en tabbe»?

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.