Fett forbud uteble

Det blir ikke noe britisk forbud mot junkfood-reklame på TV før klokken ni på kvelden. Tapte reklameinntekter på over to milliarder kroner ble for dramatisk.



Britene er opptatt av å vinne en kollektiv kamp over kiloene, og et av virkemidlene har vært å gå hardt ut mot reklame for usunn mat, særlig den rettet mot barn og unge.

Et av tiltakene som det har vært mye diskusjon rundt, var et forslag fra Helsedepartementet om et mulig totalforbud mot denne typen reklame på TV, frem til klokken 21. På denne måten skulle de yngste og mest påvirkelige TV-titterne blitt skånet for reklamebudskapene om søte, salte og fete fristelser.

Slik ble det imidlertid ikke. Britiske myndigheter har lyttet til protestene fra reklamebransje og de kommersielle TV-kanalene, og kommet frem til at et slikt forbud ville bli altfor kostbart for de berørte parter, med et estimert tap av reklameinntekter på over 200 millioner pund, melder MediaGuardian.

Myndighetene har visstnok andre planer for hvordan britiske barn og unge skal bli lettere og friskere. Noen av tiltakene dreier seg om blant annet omfattende holdningskampanjer og aktivitetsprogrammer, og skal presenteres i en ny handlingsplan for bedre helse i disse dager.