Forsiktighet på tampen av 2007

Reklamebudsjettene ble kuttet mer i siste kvartal 2007 enn noen annen gang de siste to årene, ifølge en rapport fra Bellwether, det britiske måleverktøyet for helsetilstanden i markedsføringsbransjen.




Ifølge rapporten ble markedsføringsbudsjetter generelt – det være seg TV-reklame eller DM – kuttet i fjerde kvartal i fjor. Særlig tradisjonelle medier som TV og print merket dette, da mange selskaper strammet livreimen i påvente av hardere tider som følge av nedgangstider i USA og på verdens børser.

På ett område fortsetter veksten, og det er internett. Men også her merkes en forskjell; veksten er svakere enn på fire år.

I fjorårets siste tre måneder meldte kun 15 prosent av alle selskaper om økte markedsbudsjetter, mens 19 prosent meldte om det motsatte. Nær 20 prosent av alle selskaper meldte om redusert medietrykk, mens 14 prosent meldte om en økning. Av dette ble det en netto nedgang i markedsbudsjettene på 6,5 prosent, som er den laveste på to år, melder The Guardian.

Budsjettkuttene forekom hyppigst i markedene for kjappe forbrukervarer, finans og bil, mens detaljhandelen og underholdningssektoren fremdeles økte sine budsjetter.

2008-optimisme Ifølge Maurice Levy, toppsjef i holdingselskapet Publicis Groupe, er utsiktene for 2008 langt lysere enn tallene for siste kvartal i 2007 skulle tilsi.
– Det ser ut som om vi på tross av et demprimerende sistekvartal i 2007 kan vente oss et bedre 2008, sannsynligvis takket EM i fotball og OL. Det er utvilsomt en del turbulens i våre gamle nasjoner i Europa, men vi vet at vi innen vår bransje kan finne vekst i digitale og andre gryende markeder.

Rapportens utsiker for 2008 synes å være i takt med Levys optimistiske syn, basert på de første budsjettene for 2008, som viser at de aller fleste forutsetter vekst også i 2008.

Bellwether-rapporten blir publisert av the Institute of Practioners in Advertising.