Kjøttberg vekker oppsikt

Amerikanske kjøttprodusenter er ute med en kampanje der landskap av oksekjøtt skal sette i gang matlysten. Paradadoksalt nok minner det hele om et kunstprosjekt mot kjøtt.



I utgangspunktet er det nokså små variasjoner innenfor matreklame, der det stort sett handler om å presentere produktet så delikat som mulig, gjerne med noen ernæringsmessige fordeler i tillegg. Amerikanske kjøttprodusenter, samlet i «The Cattlemen´s Beef Organization,» tenker imidlertid litt annerledes.

Kjøttberg og biff-fjell Deres biffkampanje drister seg til å vise frem kjøtt i voldsomme porsjoner, der hele landskap av rødt kjøtt er ment å vekke blodtørsten hos de allerede kjøttsultne amerikanerne. En retning vårt hjemlige opplysningskontor for kjøtt neppe vile ha tatt.

Se annonsene her.

Et lite problem er imidlertid at kjøttinstallasjonene allerede er gjort som kunst, med en intensjon om å vekke avsky og få publikum til å reflektere over det allerede enorme kjøttkonsumet.

Kunstneren Nicolas Lampert lanserte sine sine «Meatscapes» i fjor vår, og Adfreak kommenterer at likheten er slående.
– Bildene er i overkant like og nærmer seg plagiat, sier kunstneren som først og fremst er overrasket over at billedbruken er ment å gi folk lyst på kjøtt.

– Jeg ønsket å kommunisere noe helt annet, nemlig å vise hvilken ødeleggende effekt kjøttindustrien har på naturen, forklarer Lampart.

Se Lamparts kjøttfulle landskapsbilder her.