Papirberget bør begrenses

Kreativt Forums medlemmer anser seg neppe som en del av problemet med uadressert reklame. Men styreleder Kristian Bye mener foreningen godt kan være en del av løsningen.

Motstanden mot uadressert reklame og avisinnlegg er større enn noensinne. Du finner neppe de verste kundeavis-forsøplerne blant Kreativt Forums medlemsbyråer, likevel er det gjerne foreningen som må svare for papirflommen, når mediene trenger svar.
– Vi vil gjerne bidra til mer miljøvennlig marekdsføring, sier styreleder Kristian Bye, i torsdagens Dagens Næringsliv.

– Vi er en idébransje og bør kunne løse problemet med stadig økende papirmengde. Spørsmålet er om det er mulig å få til en konstruktiv dialog mellom annonsører, kreatører, produsenter og distributører om disse utfordringene, sier Bye.



Det er ofte mindre ferdiggjøringshus eller annonsøren selv som utformer kundeavisene. Bye, som til daglig er rådgiver i DDB Oslo, innrømmer at de billige kundeavisene har en salgsmessig positiv effekt, men mener at det omdømmemessige perspektivet bør veie like tungt i en totalvurdering.
– Kanskje kan vi gjøre det lettere for husstandene å returnere leste eller uleste kundeaviser til gjenvinning, for eksempel ved at budene som leverer dem ut også tar dem med seg til sirkulering, sier Bye til DN.

Ikke første gang Bye har også tidligere engasjert seg bransjemessig i miljøsaken. I fjor sommer utfordret Bellona og Natur og Ungdom reklamebransjen til å bidra i miljøkampen. Bye stilte seg positiv til en dialog med organisasjonene, men mente at de angrep problemstillingen fra feil ende.

– Å pålegge en samlet bransje det etiske ansvar for hva som formidles og med hvilke virkemidler blir å starte i helt feil ende, skrev Bye i et svar til miljøfolket. Han valgte å sende spørsmålet videre til de som sitter med det egentlige ansvaret – våre folkevalgte politikere.

– Vi kan bidra til løsningen, men vi kan ikke være moralvoktere, slo Bye fast i juli 2007.