Skryter av Apt

Toppsjefene i Try reklamebyrå, Kjetil Try og Harald Strømme, mener Apt gjorde de dystre spådommene etter fusjonen til skamme.



Etter fusjonen med Try reklamebyrå tapte internettbyrået Apt store deler av kundemassen. Administrerende direktør i Try reklamebyrå, Harald Strømme, mener Apt har klart å gjøre alle de negative spådommene til skamme

– De andre byråene sa det kom til å gå på dunken og Apt ble spådd litt nord og ned. Men de spådommene er gjort kraftig til skamme, sier Strømme.

Apt mistet 40 prosent av kundene sine nærmest over natten som en følge av forlovelsen med Try, men kunne i 2007 likvel vise til 28 milioner kroner i honorarer og et overskudd på syv millioner kroner.

– Apt klarte å erstatte all den tapte businessen med ny i løpet av året og kom relativt likt med 2006. Det sier noe om potensiale i Apt. Apt har jobbet knallhardt, og levert et imponerende resultat. Jeg skulle likt å se noe annet byrå klare noe lignende, sier Strømme.
Mer fokus på nett

Selv merker Try-sjefen at internett står høyere på agendaen til annonsørene.
– Vi opplever at internett står høyere på alle briefer og i alle idéprosesser, sier Strømme.

Strømme mener nettreklamen kommer til å bli preget av kvalitet og bedre produksjon i året som kommer, og reklametoppen mener deltagelse og interaktivitet blir viktigere for nettreklamen i året som kommer.

– Vi vil se mer underholdende og mer engasjerende nettløsninger. Bannere på de store sitene har blitt så dyrt at de rene merkevareannonsene har begrenset verdi. De som skal spare penger fordi det er billigere å bruke internett, de er for sent ute, sier Strømme.

– Ingen nye krumspring Det var i januar i fjor at forlovelsen mellom Try og Apt ble kjent. Strømme sier at Try i 2008 skal fokusere på å få de to kreative miljøene til å fungere enda bedre.
– Vi har for så vidt drevet over samme lest i mange år, men gjorde et stort grep i 2007 ved å gifte oss med Apt. Det grepet var såpass stort for oss at noen nye krumspring ligger ikke på kjøreplanen vår. Vi er veldig fokuserte på å få det til å fungere optimalt. Det har gitt oss resultater raskere enn vi hadde håpet og vi ser at det fortsatt ligget et uutnyttet potensial med å slå sammen disse to miljøene, sier Strømme.

Strømme planlegger nå et år med moderat vekst for Try reklamebyrå.
– Jeg ser vel ikke noe utpreget pessimisme for 2008. For vår egen del planlegger vi ut i fra en moderat vekst, men det kommer ingen store sprang fra Try i året som kommer, sier reklame-toppen.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.