Stol aldri på en fokusgruppe

To filmer fra Draft FCB viser hvor galt det kan gå når ideene blir lagt ut som offerslakt for en fokusgruppe.

11780 a47e9 original
11781 e2449 original

Draft FCB i Hamburg har laget disse to filmene for egenpromoteringens del, og slår et slag for at fokusgrupper ikke bare bringer med seg innsikt og økt forståelse. Faktisk går de så langt som å hevde at fokusgruppene virkelig kan ødelegge en god idé, noe du selvfølgelig unngår hvis du velger byrået Draft FCB. Mon tro om byrået opererer fullstendig uten bruk av fokusgrupper? Gratulerer til dem i så fall.

Gammelt nytt Nå er det strengt tatt ikke så fryktelig kontroversielt å operere uten fokusgrupper. Sony hevdet i sin tid at å spørre publikum hva de ønsker seg av fremtidige nyvinninger var fullstendig ubrukelig, rett og slett fordi de ikke vet hva de vil ha, og stort sett bare kommer med kommentarer som: «Jeg vil ha den som den er, bare litt bedre». Fremtidsvisjonæren Jon Bing er også av den oppfatning at man ikke kommer frem til noe virkelig nyskapende hvis man spør folk om det høres ut som en god idé først. For det gjør det jo egentlig aldri, et syn den svenske kreatvitetsguruen Frederik Härén også forfekter.

Her er filmene der hulemennene (svært like Geickos «Cavemen») sabler ned noen av verdens beste ideer. Passe fornøyelig men en trøst for de mange der ute som føler at verden ikke virker klar for deres genialitet.